Jag sitter idag på Dimensional World Equity SEK Acc, som jag har på Handelsbanken. Är egentligen nöjd med själva investeringen, även om den underpresterat något mot rena marknadsviktade indexfonder under den långa Magnificient Seven-eran, men vill ändå ha kvar och kanske öka investeringen i faktorfond nu när jag tror att vi kan komma att se andra marknadsvindar ett tag framöver. Mitt problem är att jag vill göra slut med SHB, eftersom de behandlat min gamla mor riktigt illa i KYC-hänseende. Kort sagt, jag vill utöva den lilla konsumentmakt jag har, men såvitt jag vet finns inte fonden att köpa hos någon annan nätmäklare.
Så vilka är alternativen? Jag är normalt inte såld på ETF:er p.g.a. valuta- och courtagekostnader, men har förstått att det finns några faktorfonder i ETF-form som jag kanske borde titta på ändå. Tips på sådana mottages tacksamt. Eller om Dimenstional-fonden finns hos någon annan nätmäklare och jag missat det.
Båda är bra alternativ. Men UCITS ETF formatet kommer du nog inte undan.
Du kommer dock att vara utan utvecklingsmarknader jämfört med SHBs Dimensionalfond, så ifall detta är viktigt för dig behöver du minst en till fond som täcker just dessa.
Eller du kan komplettera vardera med t:ex Avantis Emerging markets ETF med lite faktortilt:
Tack, precis den sortens pekare jag var ute efter. Nu när man har några - nåja - lediga dagar ska jag läsa prospekt och räkna efter hur länge jag måste binda pengarna för att ETF:er ska löna sig. Önskar det fanns något ställe som redovisade genomsnittlig historisk spread för en given ETF.
Absolut. Det är nästan lite märkligt att de har TV men inte WE, som ju definitivt är halo-produkten i kategorin.
world equity-fonden finns såvitt jag vet inte som ucitsfond någonstans i Europa. Nordnet har ett antal etf från dimensional men inte någon av deras normala fonder som inte handlas som etf. Så att de har dimensional targeted value som etf tycker jag inte är så konstigt då world equityfonden ej är tillgänglig.
Men jag hade gärna haft den tillgänglig utanför Handelsbanken för att även kunna få med viss portföljbelåning hos Avanza,Nordnet eller Montrose
Värt att notera: Enligt Rational Reminder-forumet betalar Dimensionals traditionella fonder 30 % skatt på amerikansk utdelning (WTH) jämfört med 15 % för börshandlade fonder. Detta verkar gälla även om den traditionella fonden både har hemvist i Irland och är UCITS.
Detta blir alltså en intern kostnad för fonden och därmed en indirekt avgift för oss investerare.
Jag har själv inte räknat på det men på grund av detta så kan engångskostnader (courtage, växel, spread) vara billigare. Dessutom har World Equity fonden en högre årlig löpande avgift än exempelvis AVWC (eller DEGC) + AVEM.
En ytterligare fördel med börshandlade fonder är just att de inte är beroende av någon plattform, eller land.
Detta är ju en konsekvens av att investera i ytterligare risker än bara marknadsrisken. Du kommer att avvika under vissa perioder (från marknadsrisken) vilket är något man måste vara medveten om när man äger en produkt som denna.