Alternativ till Swedbank bas 75

Hej.

Har ett litet sparande sedan tidigare i Swedbank bas 75. Vet att det är höga avgifter men känner att enkelheten och ombalanseringen lockade. Vill på sikt avveckla denna och ersätta eventuellt med Swedbanks egna indexfonder. Har ni några tips och idéer på en uppsättning fonder på swedbank som kan vara lämpliga? Tänker mig robur access global som bas och lite räntor, runt 20-25 procent eftersom jag har inte 30 års yrkeskarriär framför mig.

Tack.

Om du vill komplettera Swedbank Robur Access Global med räntefonder som har hög kreditvärdighet, finns Storebrand Obligation A och Captor Iris Bond tillgängliga. Den förstnämnda har en duration på drygt 5 år och Captor drygt 10 år. Båda kan växeldra med aktierna, framför allt vid låg tillväxt med sjunkande räntor som följd. Eftersom din portfölj kommer att vara relativt aktietung, hade jag personligen övervägt att köra på Captor med tanke på att dess högre volatilitet bättre matchar aktiernas. Dock bör man vara bekväm men den högre volatiliteten och räntekänsligheten.

3 gillningar

Tack för svar.

Kan man inte förenkla det till exempel med roburs bas ränta? Vet lite högre avgift men kanske bredare och lite säkrare än captor? Och även lägga till någon svensk indexfond?

2 gillningar

De har olika tyngdpunkt när det gäller risk. Robur Bas Ränta har lägre ränterisk med cirka 3 års duration men den har betydligt högre kreditrisk då den innehåller stor del företagsobligationer varav en del är high yield. Som räntefond får den för mig funktionen att bidra med avkastning i portföljen men till lägre risk än aktier. Jag förväntar mig också att den kommer att korrelera mer med aktierna och dras med ner vid en stressad aktiemarknad, om än inte lika djupt som aktier.

Det finns inget rätt eller fel utan du får fundera över vad du anser att du vill ha ut av räntefonden i portföljen. Med Robur Bas och Captor Iris står valet mellan primär funktion avkastning med lägre ränterisk eller primär funktion diversifiering som kan växeldra med aktier men med högre ränterisk. Det är ju till stor del på grund av den högre ränterisken som Captor kan bli ett tydligare skydd om aktier går dåligt.

Storebrand Obligation A kan kanske annars vara en mellanväg med låg kreditrisk och något högre ränterisk än Robur Bas. Den har också lägst avgift av de tre alternativen.

Home bias är ju en vattendelare på forumet. Jag själv har några procent home bias. Har du merparten i den globala indexfonden och en skvätt i en svensk indexfond, är det bara att köra på om den lösningen känns rätt för dig.

2 gillningar

Detta är ett solklart exempel där jag skulle tittat på lysa. Men du kanske inte kan flytta från Swedbank….

Japp. Har faktiskt merparten på Lysa. Men vill ha lite kvar på Swedbank för lite koppling till banken. Har lån och allt ”övrigt” där. Känns lite taskigt att lämna dom helt :wink:

1 gillning

Man kan fila på om ordet taskigt verkligen är det som passar bäst. 12 miljarder i vinst under Q3. :grinning:

3 gillningar

Ja, håller med dig. Men har någon sorts psykisk spärr att lämna sin ”gamla” sparbank samt att man har lönekonto, lån mm hos dem. Det sitter lite nostalgi och minnen rent ut sagt fast inombords. Har dock flyttat över merparten till Lysa och Avanza för ett flertal år sedan.

1 gillning

Jag gör likadant. Har kvar mitt kontonummer från Föreningssparbanken som jag fick när jag var liten. :grin:

2 gillningar