Alternativa energikällor vid olika elpriser - t.ex. gasol, diesel m.m

Fattar. Tro mig, jag sitter med det här i högsta hugg. Kanske lägger lite mer tid än som är sunt, då jag ändå ser det som att jag gör jobbet för många där ute om det kan bli ett avsnitt. Men kan vi inte hjälpas åt att sammanfatta lite i denna tråden.

Dagens upptäck för mig var gasolvärmare + en gasoltub. Jag har ju redan en gasgrill med en tub. Så här ser förutsättningarna ut:

• Gasoltub P10 - 10 kg gas kostar typ 1 600 SEK första gången (man betalar 1300 kr för tuben). Sedan kostar den typ mellan 300 - 400 kr att fylla med 10 kg gas.

• Om jag räknat rätt så ger 1 kg gas ca 13 kWh (eller 12.8 för att vara mer specifik). Det betyder att man i en 10 kg flaska har 130 kWh.

• På 299 kr (billigaste påfyllningen jag hittade i Malmö) så blir det ca 233 öre per kWh inkl. allt (=299 SEK/12.8 kWh/kg * 10 kg).

• Om man då har en gasolvärmare på 1.2 kWh som motsvarar en hel del elelement som ska kunna värma upp 20 kvm, så borde man alltså kunna köra motsvarande i nästan 130 timmar eller 5 dagar.

• Investeringskostnaden är således ca 1 200 kr för en gasolvärmare inkl. regulator samt 1 300 kr för en gasolflaska. Totalt 2 500 SEK. Den behöver ju så klart slås ut på timmarna. Eventuellt får man ha en gasvakt för någon hundralapp om det int eär i kaminen.

• Köper man stora tuber (men de har jag ännu inte listat ur hur man kopplar och om man får ha hemma) så kommer under 2 kr / kWh.

• En risk är ju så klart att de förbrukar syre och kräver ventilation - men det upplever jag som typ mitt minsta problem då jag har självdrag och stora luftvolymer.

Men helt ärligt - jämfört med vissa av de förslagen jag har fått för att dra ner på förbrukningen på hundratusentalskronor så känns ju det här väääääldigt konkret och handfast.

Eller har jag otur när jag tänker kring ovan? Baserat på kontakt med några av företagen så har de högtryck nu, så det lär ju vara kört senare i år.

• Eller missar jag i beräkningen ovan då man inte får ut 100 % verkningsgrad vid förbränning?

OBS! Det här är ingen rekommendation. Se kommentarer nedan om t.ex. brandsäkerhet.

1 gillning