Jag är nyfiken på att läsa mer om andra möjliga sätt att leva. Ok, det lät kanske lite väl flummigt.
Mycket av diskussioner här utgår ofta från målet att nå FIRE eller på något sätt gynnas av avkastningen från en stor hög med pengar.
Det finns ju nyanser mellan inget sparkapital och dess livsstil o livsstilen när man nått fire.
Finns det någon här som lever ett drömliv utan att jobba fast med en typ av arbete/företag (eller någon tidigare tråd på detta ämne)?
En start till en sådan tanke jag har är t ex kring tanken att vara t ex skidinstruktör under vinter halvåret och sen kanske dykinstruktör andra delen. Ett annat känt exempel är ju den där sjuksköterskan som varit på TV nyligen. Jobbar väldigt få dagar och bor då sannolikt väldigt billigt och har låga kostnader.(förstår det finns många trådar på just låga kostnader osv, men jag vill höra om hur det är att leva så istället. Plus o minus så att säga.
I slutändan är det såklart högst personligt och om man inte provar så kan man inte veta om det är rätt för en själv.
Trots detta är jag nyfiken på att bredda mitt sätt o tänka o höra från andra lite faktiska sätt som jag kanske inte tänkt på än.
Ett drömliv utan att jobba skriver du men de exempel du tar upp, driva företag, skidinstruktör, dykinstruktör och sjuksköterska är ju just jobb. Drömmen du har egentligen kanske är att jobba med något annat än det du gör idag? …eller kanske bara gå ned i arbetstid eller ha mer flextid?
Kan tipsa om några källor till inspiration apropå de exempel du tar upp:
Podden ”Dirtbag rich”, som också är en kommande bok
Rolf Potts klassiska bok ”Vagabonding” har en del bra att tillföra kring inspiration på temat. Den handlar om att resa annorlunda, men handlar i mitt tycke mer om att leva.
Jag gjorde nyligen en intervju med en kompis som har ett koncept han kallar ”jobba 3 ledig 1”
Wilma Munther på Instagram har ju mycket tankar om att leva enklare och alternativt
Aha du vill bli bohem.-) Själv har jag bara tillfälligt provat på en sån livsstil. Först genom ofrivillig arbetslöshet. Senare genom ett “baristafire”-experiment. Men sen har jag ju träffat på en hel del människor som levt sådana mera bohemiska livsstiler där heltidsanställning inte varit en del av livspusslet.
Första vändan kom sig av att jag tog en IT-ingenjörsexamen 2001 precis lagom till att hela branschen gick ner i en megakrasch. Då fick jag varva A-kassa med vikariepooljobb och studier. Inte så kul när man var redo och ivrig att komma ut i arbetslivet.
På senare tid har jag provat att säga upp mig för att experimentera med att tjäna pengar på min hobby. Det gav inte så mycket pengar och jag tyckte inte heller att det var så kul att monetarisera nånting jag gör bara för att tycker om att göra det.
Men lite tips i alla fall, att ingå i en vikariepool kan ge mycket frihet då man kan välja mer själv när man vill jobba. Har träffat en som jobbade som vikare på norska apotek och tjänade rejält bra på det och kunde leva en livsstil med mycket frihet. Nackdelen är väl att man kan ha svårt att tacka nej när det dyker upp jobb.
Man behöver öva upp sin förmåga att leva snålt utan att försaka det som ger livskvalitet. Hitta ett billigt boende är också A och O.
En annan grej man måste lära sig är att ignorera alla trångsynta människors fördomar. Det finns på alla möjliga nivåer. Typ “har du inget riktigt jobb“ eller “äter du verkligen mat du hittar i containrar”. Livet är ett äventyr inte en internatskola.
Man behöver vara införstådd med att det kan vara jobbigt att inte följa standardmallen för hur ett liv bör levas. Man behöver då själv upptäcka vad som funkar för en själv och vad som inte funkar. Vilket innebär att man hela tiden kommer att leva i osäkerhet om det man gör är rätt eller inte.
Spännande frågeställning, något jag själv är intresserad av. Jag är läkare i jourtung specialitet. Detta samt att jobba när kollegorna önskar ledighet ger mig ngr extra månader ledighet per år.
Är också intresserad! Jag drömmer om: att bo i ett torp, gärna hyrt för att slippa ansvar för underhåll. ELLER billig hyresrätt med möjlighet att hyra stuga på somrarna. Jobba med bemanning/timvikariat alt ha en fast anställning men på typ 50%. Nu har vi småbarn men längre fram, när de är utflyttade, kan livsstilen bli ännu mer extrem! Bo i en husbil, bygga ett tiny house, bo i kollektiv…
Vad drömmer du om?