Vi ( min fru och jag) har 24 miljoner i tillgångar där 12 miljoner ligger i fastigheter (villa+sommarhus). 10 miljoner i tjänstepensioner och drygt 2 miljoner i en aktieportfölj. Vi jobbar och har bra löner 120 000kr resp 60 000kr. Det blir pengar över och vi kan resa med barnen och gå ut och äta när vi vill osv. Problemet är att jag vant mig vid denna livstil, men någonstans skulle jag vilja allokera om resurserna och bli mer fri. Jag är läkare och har en extremt bra arbetsmarknad där jag kan jobba i den omfattning jag vill, deltid eller i eget bolag. Jag är 50 år och barnen är 15, 17 och 20 år. Är det någon som har erfarenhet av att designa om livsstilen för att skapa större frihet att äga sin tid och som kan ge tips och input?
Det låter ju som att du tänker FIRE, men inte riktigt är redo att ta steget. Med så mycket i tjänstepension och så förhållandevis “lite” i aktier gör ju att det krävs en rockad eller ett ändrat sparbeteende för att få loss mer frihet.
Hur vill du “designa” din nya livsstil?
Om 5 år är barnen kanske utflugna och tjänstepensioner eventuellt tillgängliga (beroende på avtal). Då är det eventuellt dags att skifta från löneinkomst till passiv inkomst.
Ja det är precis så jag funderat. Sälja fastigheter och investera i avkastande papper - men jag är liksom inte redo för det. Att öka sparkvoten känns dumt med tanke på kapitalets storlek och det tillskott det ger. Kort sagt bättre att allokera om.
Ja det är precis det! Inlåst med tillgångar som man vant sig vid men en önska om mer frihet. Ett val helt enkelt. Tips från någon som gjort det. Bra? Dåligt? Tips? Lärdomar etc. ? Måste vara fler som är, varit i denna sigustin?
Har varit i liknade sitiation men med större fritt kapital vilket gjorde det enklare.
Om era fastigheter är obelånade så ligger väl lösningen där. Låna upp till 50% och lev för dem till Tjp kickar in.
Jag började med att flytta mitt sommarhus utomlands. Annorlunda och betydligt billigare livsstil. Planen är att när barnen är utflugna spendera mina yngre pensionsår (tänker lämna vid 50) i en helt annan livsmiljö. Både jag och frugan är med på noterna. Vi kommer släppa vårt primära boende i Sverige och efter några års resande köpa eller hyra något betydligt mindre och billigare i Sverige. Vi har även diskuterat att addera ytterligare en mindre lägenhet i Asien så vi kan spendera tid i 3 olika miljöer baserat primärt på väder och vad vi känner för.
Jag är inte så mycket för att sitta still så jag behöver mycket annat när jag går i pension. Det är väldigt spännande att bygga upp ett liv i ett nytt land, om man nu gillar sånt.
Eller belåning av bostäderna.
Hur går tankarna när det gäller att eventuellt hjälpa de tre barnen med eget boende?
A k a rockad. ![]()
Å ja! Förstår precis vad du menar, tror jag. Pengarna ät egentligen inte bekymret. Utan definition av lycka. Jag o min familj är i liknande situation o för oss är det sociala sammanhanget o nätverket avgörande. Vi bor nu på en ö där alla känner alla, tar hand om varandra och bryr sig om varandra. Det du gör betyder något för andra, lika med lycka. Allt som behövs här i livet,! Lycka till!
Fundera /planera i första hand inte utifrån ekonomi utan vad du och fru vill prioritera i livet. Själv trivs jag så bra att jobba som läkare men arbetar i eget bolag ( såväl kliniskt som sakkunnig) och kan även styra omfattningen.
Tar mig tid att umgås med vuxna barn och vänner, träna, resa ( viss omfattning ), restaurangbesök och sådant jag vill förgylla min tillvaro med.
Att sluta arbeta finns inte på kartan för mig!
Jag får intycket av att du varken vet vad du vill ha eller vad du kan tänka dig att försaka i nuvarande upplägg för att få det? Jag tror att du måste börja där. Först när det finns ramar att ta spjärn emot blir det lättare att kunna hitta lösningar.
En lågt hängande frukt är ju att göra sig av med eller hyra ut fritidshuset. Eller att arbeta mer fritt som konsult i några år. Men först: vad är din målbild? Vadbetyder det att vara fri för dig?
Jag har inte alls samma förutsättningar, men mitt mål är att gå ner i arbetstid. Vill jobba 3-4 dagar i veckan. Klarar mig på csn vilket gör att en heltidslön är mer än jag behöver. För mig är problemet att hitta en arbetsgivare som går med på detta.
Jag vill ha mer ork och tid för fritidsintressen, möjlighet att vara ute i dagsljus på vintern.
Vad vill du? Börja där… ![]()