Amf Aktiefond Global

Vad tycker Ni om Amf aktiefond Global? Aktiv billig global fond 0.44% i avg. Den har avkastat bättre än alla global indexfonder både på 1-3-5-10-15 årssikt. Är det bara slumpen eller om det är värt satsa på lite dyrare avg aktiv som gör det möjligt vara lite bättre än index långsiktigt? Samtidigt är risken väldigt liten att den ska underprestera global indexfond långsiktigt. Riktigt bra billigaktiv global fond i alla fall. Hur tänker Ni när man pratar om billiga aktiva fonder i från Amf?

Mvh.jack

Tack för informationen. Hade faktiskt missat den. Det enda negativa jag kan tänka är att eftersom det inte är en indexfond så är den beroende av vem som förvaltar den. När man byter personer som förvaltar den så kan avkastningen helt plötsligt ändras. Man måste helt enkelt hålla koll på vem som förvaltar den vilket man slipper i en indexfond som följer förutbestämda regler.

Jag har själv börjat mjukas upp inför tanken att simplifiera portföljen och hitta bättre presterande globalfonder än de billigaste, men det kräver ju att man själv är lite aktiv och håller efter dem. problemet som jag ser det för min del är att portföljen kommer bli mer komplex.

ett gammalt einsteincitat som har cirkulerat på internet “Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler”. är ganska bra. man ska inte göra det för svårt för sig.

som jag förstår det så är din portfölj extremt enkel jack med endast en fond. så att introducera lite komplexitet kanske inte är helt fel för just dig. kanske 50% LF global + 25% dyr aktiv + 25% dyr aktiv tex.

själv investerar jag ganska likt lysa med 7 fonder småbolag, Sverige stora, små bolag, investmentbolag, tillväxtmarknader osv. så börja splitta upp globaldelen för min del känns som det skulle medföra för mycket huvudvärk. rent avkastningsmässigt skulle jag nog tjäna mer på att diversifiera mindre och ha basen i en billig globalfond och försöka hitta ett par aktiva globalfonder som slår sitt index.

Jag vet inte om jag personligen är så förtjust i AMFs fonder även om de har ett bra pris.

amf global jämför sig med ett index med ESG inriktning tex och den har ju inte överpresterat sitt index direkt som de lovade. så frågan är om förvaltaren är bra eller om indexet som de försöker slå är bra?

MSCI ACWI ESG Leaders NR (t.o.m. 2015-12-31 FTSE World Index NR)

sen placerar de i massa minifutures, som medför motpartsrisker, men som förmodligen hjälper till att få ner kostnaden.

E-mini S&P 500 Future Sept 20

E-mini Nasdaq 100 Future Sep

E-mini Russell 2000 Index Fut

Stoxx Europe 600 Future Sep

Om man gillar hållbarhet så kollade jag för skojs skull lysas favoriter öhmanfonderna. deras dyra global hållbar och global growth har slagit både LF global och AMF global på både 3 och 5 års sikt. sen såklart som det har tjatats om MS INVF globalfonderna har ju gått bra också.

vill man ha en aktiv globalfond tror jag inte AMF är det bästa valet helt ärligt, även om den förmodligen är helt ok långsiktigt.

jag tror tex att denna portföljen, även om de aktiva INTE slår sina jämförelseindex, kommer vara bättre än både min portfölj och lysas på medellång sikt 3-5 år, speciellt så länge marknaden tror på hållbarhet och growth framför vapen tobak osv och value tex.

50% LF global

16% Öhman Global Hållbar A
16% Öhman Global Growth
16% Öhman Global Småbolag Hållbar A

eller vad tror du?

Grejen med aktiva fonder är att man introducerar ytterligare en risk dvs risken att den ska underprestera. det kanske kan vara värt att ta den extra risken i vissa fall i försök att öka sin avkastning…

AMF Aktiefond Global har jämförelseindexet MSCI ACWI ESG NR.

Den ska således inte jämföras rakt utav med andra produkter som följer MSCI World NR USD såsom Länsförsäkringar Global Indexnära.

Hur väl har då AMF:s förvaltare lyckats med sitt jobb?

Jag har i natt gått igenom de senaste 10 årens förvaltningsresultat och tittat på hur väl han presterad jämfört med jämförelseindex. Håll tillgodo!

År / %-enheter avvikelse mot index
2019 +0,39
2018 -0,05
2017 -0,81
2016 -0,60
2015 +1,07
2014 -1,66
2013 +0,16
2012 +0,57
2011 -2,55
2010 -2,56

Genomsnitt: -0,604 %

Resultatet är ungefär som förväntat enligt forskningen:

• Den aktive fondförvaltaren har inte lyckas inte slå index uthålligt.
  • Han har faktiskt inte ens lyckas slå index mer än två år i rad.
  • Varje år har han i snitt spekulerat bort 0,6 % av spararnas pengarna jämfört med index genom att tillföra fonden sin "kompetens".
  • De tre gånger han vågat avvika lite mer från index har resultatet varit till spararnas nackdel
  • Det hade varit bättre att låta en vältränad schimpans eller en robot sköta jobbet.

Bra grävt och riktigt bra förklaring! 0,6% är alltså 104 miljoner kronor som fondens ägare hade kunnat få behålla i sina egna fickor istället. Per år.

Tackar så mycket för alla svar. Själv jämförde jag inte Amf Global lika nogrant som Thomas A med den rätta index. Tänker inte byta något i min portfölj. Viktigt att jämföra fonder med rätt index. Det är sådant som man kan bli lite villsen ibland.

Mvh.jack

Thomas, har du jämfört med rätt index?

fr.o.m. 2016-01-01
MSCI ACWI ESG Leaders NR

t.o.m. 2015-12-31
FTSE World Index NR

Melly, jag har utgått från årsrapporten och jämfört det som i tabellen anges som “Totalavkastning, jämförelseindex” med “Totalavkastning, fond”.

Om de i efterhand har bytt ut de historiska siffrorna för de år som baserades på FTSE WorldIndex NR och ersatt dem värden från MSCI ACWI ESG Leaders NR så framgår inte det av rapporten.

Jag ser nu att samma siffror (fast med färre decimaler) även finns i fondfaktabladet, och där står som förklaring i direkt anslutning till tabellen “MSCI ACWI ESG Leaders NR (t.o.m. 2015-12-31 FTSE World Index NR)”

Så vi bör kunna utgå ifrån att indexjämförelsen är mot det jämförelseindex som faktisk har använts respektive år.

Nuvarande fondförvaltare tillträdde 2012-09-01, så de allra kraftigaste enskilda underprestationerna kan inte skyllas på honom.

Man kan å andra sidan konstatera att han aldrig har lyckats slå index två hela år i rad.

Googlade lite och snubblade på denna.

https://mattshibata.com/msci-world-vs-msci-acwi/

Så vad är poängen? Att man skall investera i indexet direkt istället? Är det ens möjligt? AMF Global är ju helt klart en bra grundplåt i en bred portfölj i vilket fall som helst. Visserligen slår den inte sitt index så ofta, men den underpresterar inte mycket heller så man vet mer vad man får likt en ren indexfond. Dessutom avkastar den stabilt bättre än LF Global, så varför inte välja AMF Global?

Hej

Håller med dig Ruther.

Jag jämförde

Spp aktiefond Global 176% på 10år.

Amf aktiefond Global 210% på 10år.

De fonderna följer ungefär samma index. Amf aktiefond Global har tagit lägre risk än Spp aktiefond global. Det finns att hitta på Di.se

Mvh.jack

Hur än man vänder på det har Amf Aktiefong Global avkastat riktigt bra senaste 10år jämfört med Danske invest global indeks 192%. Spp aktiefond Global 176%. Amf Global 210%. Det kan man ite klaga på. Lite dyrare avg . Liner risk att den ska underprestera global index. Samtidigt minst 20% mer i avkastningpå 10år. Dåligt kan den knappast vara!

Mvh.jack

Precis vad jag tänker också, Jack. Tänker dessutom att indexförvaltning blir ju lätt också spekulativt om man nu skall välja “rätt indexfond” utifrån vilket index den kan följa. Vill man ha lite tryggar aktiv förvaltning så är ju AMF Global utmärkt, bred exponering och många bolag.

105 företag i fonden. Vad ska du göra med pengarna jack? Vill inte ha ett svar bara en fråga att ställa dig själv tycker jag. Börjar det inte bli dags att minska risken, och öka den riskjusterade avkastningen, snarare än att öka den och att minska den riskjusterade avkastningen? Även om man skulle missa på tillväxten i en uppgång så är det känt att vi människor värdesätter en förlust mer än en vinst. Det vill säga en större förlust gör mer ont än en minskning av en vinst. När man börjar få miljoner på kontot, vilket jag inte ens är nära, så skulle jag i alla fall köra på en mer defensiv portfölj. Om utgångsläget är finansiellt oberoende med typ 4% regeln.

Hej Aen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med pengarna på börsen om 20år. Själv tycker jag att jag ligger i lagom risk långsiktigt 100% Global indexfond. Jag får månadslön . Skuldfri. Har aldrig lånat pengar inte en krona. Buffert har jag på sparkonto. Även om börsen backar 50% klarar jag mig riktigt bra. Målet är inte finansiell oberoende då jag tänker jobba till 65 år minst. Pengar på börsen är något som jag inte behöver just nu och minst 10 år frammåt. Även om jag skulle behöva en del pengar är det inga problem plocka i från Isk. Jag har alltid sparat och levt lagom liv utan att låna pengar. Har vanlig lön. Alltså ingen höginkomsttagare. I början många år har jag gjort misstaget att spara på sparkonto. Senaste 10 år har jag hittat till börsen då jag investerade 700 tusen i aktier på en gång. Nu har sparandet vuxit till x antal miljonär men livet är som vanligt då det är bara mer pengar i Isk. Det som är viktigt för mig är känna sig trygg och skuldfri och framför allt frisk. Pengar är jätte viktigt men inget som gör mig mer glad om jag har mer på konto. Istället för att köpa den dyraste mobil på marknaden är jag nöjd med min motorola för 1300kr och monadsabbonemang hallon för 99kr i mån. Likadant är jag nöjd köra en bil för 100 tusen som var ny för 7 årsedan inköpt kontant . Bättre ge sparade pengar till min barn när den behöver körkort,studera eller något annat. Sällan jag tittar in i min Isk då det kan variera ganska mycket varje dag. Det finns roligare saker i livet än att njuta titta på Isk ciffror. Det är ändå bästa ställe ha sina pengar långsiktigt på börsen globalt. Jag har lagom risk och känner mig lugn då jag har alltid varir rationell i mina beslut och livet allmänt. Lagom är bäst som man brukar säga här i Sverige Lycka till med sparandet.

Mvh.jack

Det är nog viktigt att göra det som känns bäst för en själv, precis som Jack verkar resonera. Själv har jag 15 procent räntor och 85 procent aktier, där i räntorna har jag en buffert och lite krockkudde till aktierna. Bor i hyresrätt med gångavstånd till arbete, förskola för barn, bibliotek, vårdcentral och mataffär. Har också en begagnad bil och en billig mobil. Köper sällan dyra saker utan prioriterar istället tid med familj. Sparandet har jag precis som Jack för trygghet. Mesta är i globala indexfonder men även då AMF Global. Piffar till med lite regionfonder, småbolag och bransch, men huvuddelen är globalt.

hej

Jag har 100 % i aktiefonder. Jag har en liten buffert på banken. Vi bor i ganska stor villa och har två bilar. Vi åker ofta på utlandssemester och lyxar till det på fredagarna med något gott vin och kanske krabba. Vi handlar det mesta på nätet, även mat.

Frågor på det?

Vilka fonder vi har. Inte är det indexfonder i alla fall.

Guldfonder! Ni lever lyx liv och då är det bara guldfonder som gäller.
Mvh.jack