AMF Generationsportfölj

Har nyligen hjälpt dottern, 30 år att ändra sin traditionella pensionsförsäkring inom SAF-LO till fondförsäkring i AMF.

Per automatik hamnar denna i AMF:s generationsportfölj vilket innebär att 75% placeras i AMF Aktiefond Global och 25% placeras i AMF Aktiefond Sverige fram till 55 års ålder.

Hade naturligtvis helst sett att hon engagerade sig själv men som ensammamma och studerande finns inte den tiden för tillfället och jag har både på gott och ont svårt att släppa taget.

Det hela är tungrott när jag inte kommer åt information utan hennes engagemang.

Är det någon som vet hur det ser ut med avgifter för AMF:s entrélösning. Finns det anledning av dessa att välja fonder själv?

Hur ser ni på entrélösningen som sådan? Borde det väljas andra fonder och en annan fördelning?

1 gillning

Hej!

Om det inte finns tid eller engagemang, som du skriver, tycker jag att Amf:s entrélösning är vettig. Den fungerar ungefär som AP7 sofa i PPM på så vis att man har fördelningen du nämnde med 100% aktier fram till 55 års ålder. Därefter viktas fördelningen successivt mer och mer över från aktiefonderna till räntefonden Amf mix (denna räntefond är en av de räntefonder som ofta rekommenderas på forumet). Detta syftar till att minska risken för stora förluster av kapital under eller strax innan man går i pension. Allt sker automatiskt vilket är bra om man inte har tid eller engagemang att göra det själv.

Vid ett passivt sparande är låga avgifter att föredra. Amf:s entrélösning har jämförelsevis en låg årlig avgift (0.20%). Småspararguiden brukar rekommendera Amf:s fondförsäkring i tjänstepensionen. Här kan du läsa om Småspararguidens syn på Amf:s entrélösning och även se dess avgift i jämförelse med andra alternativ: Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KL? | Småspararguiden

2 gillningar

Entrelösningen är nog bland de bästa för gemene man att välja. Bra portfölj och låg avgift.

Ska man välja egna fonder så krävs det mer samt att man behöver själv justera risknivån när man blir äldre.

2 gillningar

Tack snälla för ditt svar och för länken!
Har hängt över mig då jag inte riktigt kunnat slutföra det jag startade upp i och med bytet från början.

Kan jag lita på avgifterna?
Av egen erfarenhet verkar det inte alltid gå att göra.
Hade själv en individuell pensionsförsäkring hos Handelsbanken då jag löneväxlar.
Avgiften där skulle vara 0,36%.
Av ett gammalt årsbesked börjar jag räkna på det och ser att den snarare hamnade kring 1%.
Efter kontakt med HB står dom fast vid att avgifterna är precis som dom uppges vara.
Efter lång mejlkonversation fram och tillbaka ger dom till slut med sig och den visar sig slutligen hamna på över 1%.

Jag tänker så här!
Om AMF nu har en entrélösning så torde dom ju ta betalt för den lösningen på något sätt, eller?
Avgifterna som tas upp i länken är ju enbart avgifterna som fonderna kostar om man själv är aktiv och väljer dom på egen hand.

Tror du jag är ute och cyklar :sweat_smile:

I övrigt känns lösningen trygg!

1 gillning

Rent spontant känns entrélösningen bra och är troligen (hoppas jag) tillräckligt bra under de förutsättningar som råder.

Det som eventuellt kan komma att störa mig är om det finns dolda avgifter/kostnader som tillkommer i och med att man kör på den lösningen och inte väljer fonderna på egen hand.
AMF går ju tydligt ut med hur lösningen är uppbyggd så att kopiera den rakt av är ju hur enkelt som helst tänker jag.

Sund skepsis är aldrig fel. :smiley: Inte minst med tanke på din tidigare erfarenhet.

Så här svarade iallafall Amf själva på Småsparaguidens fråga om avgifter gällande om man har generationsfonden eller väljer fonderna manuellt:

Länken till frågorna m.m är här

1 gillning

Det där svaret passade mig som handen i handsken.
Nu kan jag sova gott i natt :sweat_smile:

Tack snälla!

4 gillningar