Avgifter AMF Generationsportfölj?

Hej! Hoppas att någon tålmodigt och pedagogiskt vill hjälpa mig att förstå hur avgifter funkar för fond i fond-lösningar, i det här fallet AMF:s Generationsfond.

Det jag kunnat läsa mig till är att den fram till 55 år innehåller AMF Aktiefond Global och AMF Aktiefond Sverige. Båda dessa har enskilt en förvaltningsavgift på 0,40 %. I faktabladet för AMF Generationsportfölj står det att förvaltningsavgiften kommer att variera över tiden mellan 0,20–0,13 procent. Betalar jag mer eller mindre i förvaltningsavgift totalt sett om jag väljer Generationsfonden?

Tacksam för all hjälp!

1 gillning

Jag tycker att du ska mejla AMF och fråga. “Jag har sett en avgift på 0,20-0,13%. Inkluderar avgiften både förvaltningen av portföljen och underliggande fondavgifter? Eller tillkommer det avgifter?”

1 gillning

Avgift är 0.20%. Ingetting annat. Amf har sänkt avg till 0.20%. Klicka på länken nedan :+1:. Jag har själv Saf-Lo his Amf med 3 st fondförsäkringar som har blivit vid olika flyttar men Amf tar bara ett års avg på alla 3. Blir 65kr totalt. När jag hade det hos LF då kostade varje flrsäkring 65kr för sig. Blir lite pengar ändå. :+1:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/blogg/amf-sanker-fondavgifterna-nu-basta-alternativet-for-miljontals-svenskar/&ved=2ahUKEwijjviKsdT2AhXOlYsKHZwcBYEQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw2CvYTe9Z-OXWueLZeVG9N9

3 gillningar

Ja okej, men det står ju även i artikeln från småspararguiden att sänkningen även gäller AMF Aktiefond Global separat och inte endast AMF:s entrélösning. Men det stämmer ju inte överens med den avgift på 0,4 % som TS lyfter fram visas i fondens faktablad på AMF:S hemsida?

Amf tar en avgift när de säljs externt och en lägre när man pensionssparar his dem. Du kan dubbelkolla med deras kundtjänst. Det gjorde jag när jag fick tjänstepension hos dem via min gamla arbetsgivare.

Ja, men jag valde att filtrera deras fondlista utefter sparformen “avtalspension SAF-LO”, men jag ser fortfarande en fondavgift på 0,4%? Men jag skickade iväg ett meddelande till kundtjänsten i alla fall så får vi se vad de säger.

Jag har Saf Lo och då ser du klart och tydligt att avg är 0,20% när jag går in byta fonder :+1: .
Amf generationsfond 0.20%. Samtidigt har jag 3 st saf Lo försäkringar men de tar bara ett årsavgift på 65kr. När jag hade. LF då betalade jag 3x65 kr för varje försäkring. Inga jätte pengar men ändå . Jag har koll på det till 100% :wink::+1:

1 gillning

Ah okej men det är taget, då är det väl något fel i grafiken bara… skönt att höra att man valt rätt då!

1 gillning

Hej!

Jag har en fråga kring en av Nordeas generationsfonder och tänker att jag lånar din tråd istället för att skapa en nästintill identisk.

Jag har idag ett privat pensionssparande på Nordea i deras “Nordea generationsfond 90-tal B” sedan 2021-12-01 och undrar främst vad fördelen med denna fond är jämfört med att sätta in allt i en indexfond. Jag har svårt att förstå den dyra kostnaden som enligt Nordeas hemsida ligger på 1,25%.

Är det något jag missar helt och hållet? Vad är fördelen med generationsfonden? Är det värt avgiften?

Som ni säkert misstänker fick jag denna generationsfond rekommenderad av min rådgivare på Nordea. Ville bara dubbelkolla med er på forumet innan jag eventuellt byter. Jag skickar med bilder på fondallokeringen.

Stort tack!

1
2
3

Ingen fördel vad jag kan se. Hade bytt direkt till något billigare. En del generationsfonder sänker automatiskt risken när man blir äldre, likt AP7, men detta kan man ju göra själv enkelt och billigt.

5 gillningar

Stort tack för ett snabbt svar. Det var det jag misstänkte!

1 gillning

Den ska du byta till billigaste Global indexfond hos Nordea. Ännu bättre flytta till Avanza om du kan. Din bankrångivare har lurat dig som många andra småsparare som fastnar hos storbankerna :-1::-1::rage: .
Amf generationsfond kostar 0,20% i avg då är det utmärkt. :+1:
Men Nordeas 1,25% är som att hoppa från 5-e våningen och hoppas på det bästa :joy:
Avanza finns det Spp generationsfonder som kostar 0,42% i avg även det lite dyrt med överkomligt ändå :+1:

2 gillningar

@Jakke kör du fortfarande med AMF entrelösning?

1 gillning

Ja det gör jag :+1:

1 gillning

Sen på bollen och du kanske fick svar från kundtjänst men var i alla fall i kontakt med AMF angående samma ärende idag. Se nedan!