Halloj allesammans!
Jag sitter idag på ett bolån på 1 725 000 kr på ett hus jag köpt för 3 450 000 - alltså 50% belåning och därmed valfritt att amortera. Sambon är föräldraledig och kommer att vara det ett år till. Hon tar idag ut 2 dagar per vecka från Försäkringskassan och jag jobbar heltid. Vi har, lite snabbt räknat, ca 26k i utgifter per månad, inräknat större utgifter som jag spar till per månad, till exempel nya däck till bilen eller slamtömning två gånger per år. Vi får totalt ca 35000 kr per månad efter skatt under föräldraledigheten.
Teoretiskt sett bör vi kunna lägga undan 9000 kr per månad, om inget oförutsett händer. Vi räknar på 9000 kr för enkelhetens skull.
Bolånet kan jag binda på 3% ränta (att binda eller inte binda är en fråga i sig, inte relevant för det här inlägget) vilket ger mig en månadskostnad på ca 4300 kr som är inräknade i våra utgifter. Vi utgår från en oförändrad ränta på 3%.
Att investera 9000 kr per månad med 7% avkastning ger mig en avbetalningstid på 11-12 år, men med en viss osäkerhet på grund av börsens rörelse.
Att amortera ger mig en avbetalningstid på 16 år, men då räknat med en fast ränta på 4300 kr/månad. Vad blir tiden med successivt lägre räntekostnad?
Vad hade ni valt och varför?