Hej alla! Grundförutsättningar:
Bolån: 1 774 000 kr
Boende värdering: 2 150 000 kr
Bytt jobb och startat eget företag så svårt/omöjligt att inom närmaste 6-12 mån byta den som ger bolån.
Nuvarande lån på 3 mån är runt 4.27 %. Men det viktiga delen här är att Danske Bank genom fackliga lånet ger 0.5 % lägre ränta om jag amorterar ned till 80 % och betalar ca 98 000 kr före den sista juni.
Detta skulle innebära att om jag betalade in detta så skulle räntekostnaderna på ett år minska med ca 8000 kr vilket ger en avkastning på detta belopp utifrån hur läget ser ut nu.
Rimligt att amortera ned detta? Eller vad tänker ni? Resonemang med för/nackdelar att amortera ned?
Om vi jämför att amortera 98 000 kr för att sänka räntan med 0,5 % (sparar cirka 8 000 kr per år) mot att investera samma belopp i ett brett index med en genomsnittlig avkastning på 7 % (ger cirka 6 860 kr per år), ser vi att amortering ger en något högre avkastning.
Amortering ger dessutom en mer förutsägbar avkastning genom minskade räntekostnader, medan investeringar i aktiemarknaden kan innebära större risk och variationer i avkastningen. Det låter som en bra plan.
Givet att risken är noll när du amorterar och förväntad avkastning (högst osäkert i dessa tider ändå) ligger på ungefär samma … Ja då skulle i alla fall för mig valet bli självklart att amortera dom där 98.000 kronorna. Men, en brasklapp… Bara om du har andra försäkringar för arbetslöshet och även lite sparat på ett emergency fund konto för skit dom händer i livet.
Men det är rätt saftigt att få så hög avkastning, och inte bara är ett utan även år två osv… Så det är en saftig morot att amortera i ditt fall.