Amortera mer på bolån

Hej!

Jag har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har i dagsläget inget jättestort bolån (under 1 MSEK) och amorterar i dagsläget ca 800kr, vilket är väldigt lite på mitt rörliga bolån i och med en högre kontantinsats.

Jag funderar på att öka upp beloppet själv via min internetbank till 1500kr som jag skulle klara av i dagsläget. Men finns det några nackdelar med att göra det kontra att göra en extraamortering en gång om året själv på bolånet?

Tänker på några dolda avgifter eller återbäring som blir knasigt?

Seriösa svar uppskattas!

// Maskinen.

Om ditt lån är så rörligt att du när som helst kan välja att skicka in en mindre eller större amortering så kan inte jag komma på någon avgörande skillnad mellan månadsamortering och årsamortering. Men dubbelkolla för säkerhets skull direkt med din lånegivare så att de inte har några speciella regler.

Så länge du har den buffert du behöver så är det ingen skillnad. Är ambitionen att få ner lånenivån så är det ju bättre att amortera så ofta det går. Har du “rörligt” brukar det innebära tremånadersperiod och att smälla in 4500 varje kvartal ska inte vara något problem då.

Fråga din bank i god tid så att du hittar en bra form för det bara.