Jag skulle gärna vilja höra hur ni hade gjort i min situation
Det är så här att jag har en lägenhet som jag köpte förra året. Den har jag ungefär 2,4milj i lån med ränta 1,08% fram till nov 2023. Belåningsgrad ca 73% Amorterar just nu 2%.
Hur ska jag tänka när bindningstiden går ut nästa år i november? Ska jag amortera mer eller fortsätta med 2%?
Lägenheten tänker jag behålla i 10 år. Jag kommer heller inte låna mer pengar från banken när det gäller bolån.
En mycket viktigt sak som bör nämnas är att det här är en investeringslägenhet. Jag hyr ut den och får in en passiv inkomst som täcker räntan+hyran+amortering.
Eftersom räntan kommer vara betydligt högre när bindningstiden går ut så kommer jag dessutom höga hyran för min hyresgäst (enligt regler och lägenhetens värde).
Hur skulle ni gjort? Amortera mera eller fortsätta amortera 2% ?
Det där är ju alltid en smaksak. Om räntan på lånet är högre än den avkastning du förväntar dig få på dina andra pengar så hade jag valt att amortera mera.
Det blir en ny hyresgäst nästa år
Det är inga problem att hitta hyresgäst. Men jag har räknat på det och hyresgästen bör max betala en ränta på 2,5%. Blir det högre än så då får jag betala lite av räntan…