Amorterings/investeringstips

Hej, efterlyser lite andra infallsvinklar än mina egna, när det nu finns ett så lysande forum som detta😀 (premiärinlägget)

Målet för mig och din fru är att dels ge våra tre barn en ekonomisk bottenplatta samt att öka frihetsgraderna för oss själva. Med frihetsgrader tänker jag att vi i framtiden har mer frihet att jobba lite annorlunda än den tjänstemannasituation vi sitter i nu och kanske kunna dra ner på arbetet tidigare än de 67-69års ålder som inte känns så lockande :face_with_monocle:
Vi jobbar hårt för våra löner och vi skulle inte ha något emot att stressa ner lite

Jag beskriver vår situation så finns det säkert några kloka personer här som känner att de vill dela med sig av lite visdom.

Familjen består av vuxna 44år samt tre barn 9,11,13år gamla.

Månadslöner 100.000kr + 95.000kr =195.000kr (cirka 115.000kr netto)

Tillgångar
Villa: 14.000.000kr (43% belåning)
Fjällstuga: 5.000.000kr (50% belåning)
Räntespar: 1.000.000kr (2,5%)
Aktier/fonder: 2.500.000kr (indexfonder + investmentbolag)

Lån 2,7% ränta
6.150.000kr (villan)
2.500.000kr (fjällstugan)

Stugan hyrs ut när vi inte är där så det täcker räntor och driftskostnader varje år.

Av Nettolönen på 115.000kr/månad sparas cirka 20.000kr/mån i avanza zero och Länsförsäkringar global index

Finns det några reflektioner? Amortera eller spara mer?

Att ni har det bra… :money_mouth_face:

Så ni har 8 miljoner på villan, 2.5 miljoner i fjällstugan, 1 miljon i räntesparet, 2.5 miljoner i aktier/fonder. Ni har en nettoförmögenhet på 14 miljoner!

Och 115k netto varje månad!

Ni behöver absolut inte jobba tills ni är 69 år :rofl:

1 gillning

Grattis till god ekonomi!

Reflektionen är väl att ni har mycket av era pengar i fastigheter och förhållandevis lite på börsen. 2,5 miljoner är inte lite pengar, men räcker heller inte långt om ni tänker att ni ska börja ersätta delar av era löner med det.

Min tanke är väl att pengar ska placeras där man tycker om att sköta dem. Fastigheter är jättebra investeringar för framtiden om man tycker om att sköta och öka deras värde. Är det inte ett intresse så kan det snarare bli dyra kostnader och förfall.

Personligen skulle jag ökat investerandet på börsen för att få en större pengamaskin att betala för de minskningar i arbete ni vill göra. Men det är ju för att det är där jag tycker det är kul att vårda dem.

1 gillning

Precis, så är det. Det är klart om man är villig att sälja villan och köpa något mkt billigare får man ju lös lite pengar att leva för. Men jag har också haft som mål att ge de tre barnen en insats till en lägenhet när det är dags så då finns inte så mkt kvar:)

Men ja, vi gillar fastigheter och vi har ett intresse av att förädla när tid finnes. Vi har byggt vårt nuvarande hus och det kommer vi säkert göra om när barnen är lite större.

Tack för kommentarerna, jag har ett stort börsintresse och andelen pengar på börsen har varierat och legat högt vid tillfällen. De pengarna har använts till fastigheterna, så just nu ligger det inte så stor del på börsen. Men mer ska det bli:)