Amorteringsfrihet under föräldraledighet

Hej!

Vi håller på att förhandla bolånet med Swedbank för ett nyligen genomfört bostadsköp. Allt är i princip klart men kom precis på att föräldraledighet kan bli aktuellt inom 1,5-2 år. Har inte kollat med banken huruvida det tillåts amorteringsfrihet eller inte under föräldraledighet. Väntar dock på svar gällande detta.

Läste en artikel där det stod ”Swedbank ser däremot inte föräldraledighet som ett särskilt skäl. Men man kan ändå beviljas amorteringsfrihet om betalningsförmåga eller ekonomi väsentligt försämrats”

Någon som har beviljats paus från amortering från Swedbank (eller nekats detta från annan bank)?

Jag och min sambo ska beräknat ha ca 45’ kvar varje efter att bolån + avgift är betalda, varför jag är orolig att amorteringsfrihet inte ska beviljas.

Tack!

Jag har ingen specifik insyn i Swedbank så mitt svar är mer generellt. Tillfällig amorteringsfrihet beviljas normalt när de sänkta inkomsterna gör att man inte får ihop ekonomin. Har ni ett överskott på tiotusentals kronor per månad behöver ni inte amorteringsfrihet.

Finansinspektionen har blivit hårdare gentemot bankerna så det är svårare att få undantag men stöter ni på en väldigt snäll rådgivare kan det gå att få tillfällig amorteringslättnad godkänd även i er situation.

2 gillningar

Vi fick precis amorteringsfritt från Swedbank med anledning föräldraledighet. Man fyller i inkomster innan och vad man har nu, samt vad man har för besparingar/investeringar. Så vet inte riktigt hur det påverkar

Välkommen till forumet! Att bli förälder är ju en stor förändring och man får nya prioriteringar. Har ni 45k kvar efter ränta/amortering/avgift så bör ni kunna klara er. Att banken behovsprövar amorteringsfrihet känns rimligt, liksom att ni kanske får avstå något annat för att kunna ha denna bostad.

1 gillning