Ansöka om tillfällig amorteringsfrihet/nedsatt amortering

Har det ganska tufft ekonomiskt just nu på grund av räntan men också på grund av att vi fått barn för ca 2 månader sedan och min sambo är just nu föräldrarledig, hon får väl ut hälften ungefär av sin nettolön. Om ungefär ett år blir det samma för mig.

Vill egentligen inte ens tillfälligt sluta amortera på lånet men att få halvera amorteringen som nu ligger på 6300 kr i månaden till 3150 skulle underlätta otroligt mycket.

Någon som fått tillfällig amorteringsfrihet/nedsatt amortering på dessa grunder? Är orolig att resultatet av att kontakta banken angående detta snarare kan bli att dom reagerar på att vi plötsligt har lägre årsinkomst och vi kommer få amortera 3 %…men kanske är paranoid.

Edit: är kund hos Danske Bank

2 gillningar

Har du koll på amorteringsunderlaget? Ta kontakt med banken och förklara föräldraledighet osv.
Det borde inte vara några problem att under en viss tidsperiod sänka amorteringen kan jag tycka.
Har ni båda jobb osv, så borde det inte vara några problem.

1 gillning

Det har varit lite skriverier kring att banker gör olika kring just föräldraledighet och amorteringsfrihet (under en period). Detta för att föräldraledighet inte explicit nämns av Finansinspektionen. Men det bästa är att kontakta banken och snacka. Att bara sänka amorteringen men fortsätta amortera lite är troligtvis något som banken ser positivt på (jämfört med att sluta amortera helt).

Att ni skulle behöva amortera mer helt plötsligt pga föräldralediga finner jag totalt osannolikt. De tittar på den generella årsinkomsten, inte hur mkt man vabat, om man är fl en period el dyl. Vi jobbar ex själva deltid båda två - det kommenterade inte ens banken.

Jag lider med dig. I december 1993 fick jag begära amorteringsfritt på topplånet för att ha råd att köpa julklappar. Min åldriga moder som var borgensman fick godkänna detta, varför jag fick kontakta henne också. Ingen höjdare…

Nåja, efter några år vände allt. Jag hoppas att banken visar sunt förnuft och att det går bra för dig med.

9 gillningar

Kan svara som föräldraledig och kund hos danske att det tydligen inte är en gällande orsak till amorteringsundantag tyvärr.
Hoppas dock att de prövar ditt fall annorlunda!

1 gillning

Har ni funderat på att jämka eller kanske redan gör det?

3 gillningar

Ok, bådar ju inte gott. Man kan ju tycka att skaffa barn och vara föräldrarledig borde berättiga till det i många fall, eftersom det blir en sån väsentlig skillnad på ens ekonomi.

Jag tänker att det aldrig skadar att fråga och sedan är @Gulper:s tips bra med att jämka. Håll oss gärna uppdaterade hur det går. :+1:

Jämka gör jag inte men tänker ta årets skatteåterbäring och sätta in på ett nytt konto och använda för att betala 30 % av ränteinbetalningarna varje månad.

I juni går också bindningstiden på ett av våra lån ut så kan räkna med ett par extra tusenlappar i månaden i ränteutgifter :confused:

Hos SBAB kan man pausa sin amortering under sin föräldraledighet . Om ni inte har bundet och räntan är någorlunda lika så kan det vara värt att byta bank

1 gillning

För en vecka sedan fick vi vårt första barn, och som en följd av det har vi blivit beviljade amorteringsfritt under min frus föräldraledighet.

I början delade jag min oro med dig angående eventuella ändringar i amorteringen på grund av min frus minskade inkomst. När jag inledde dialogen med banken började jag med att ställa frågan “Hur fungerar amorteringsfritt under föräldraledighet? Vilken påverkan skulle det ha på vårt bolån?”. Första svaret från banken var att att min inkomst var för hög för att få amorteringsfritt, och följdfrågan om varför. Jag svarade att jag skulle föredra att spara pengarna på mitt buffertkonto med tanke på den osäkra ekonomiska situationen.

Efter det gick allt mycket smidigt, och nu har vi beviljats amorteringsfrihet i ett år :slight_smile:

Det är värt att nämna att vi har Handelsbanken som vår bank och belåningsgrad 69%.

1 gillning

Vi fick amorteringsfrihet i 18 månader hos Nordea i höstas i samband med att de tog över bolånet (och bolånet endast).

Så överväg att byta bank om ränterabatten matchar det ni har idag hos Danske. Om ni slipper bli helkunder utan endast flyttar bolånet så tar det inte alls mycket energi och kan helt klart vara värt det!

1 gillning

Då skulle jag starkt överväga det. Det är lättare än man tror och går att göra när som helst på året.

Man uppskattar helt enkelt årets inkomster och skickar in en ny skattsedel till arbetsgivaren. Det skulle ju hjälpa mycket för er tänker jag!

3 gillningar

Haft möte med våran rådgivare på Danske Bank idag.

Helt omöjligt att få nedsatt amortering eller amorteringsfritt, krävs i princip att man blir arbetslös och inte har någon buffert tydligen för att få det hos dom. Föräldraledigt inget giltigt skäl. Konstigt samtidigt att det verkar gå bra hos en del andra banker.

Diskuterade också ränta på vårat ena lån som övergår till rörligt 30/6. Är Saco-medlem så kan ta del av deras rabatterbjudande för saco-medlemmar. Vi har 81% belåningsgrad och hamnar då på en rörlig ränta 4,77 %.

Rådgivaren föreslog att vi amorterar ca 33 000 kr extra för att hamna på 80 % belåningsgrad och kan då få en rörlig ränta på 4,24 %. Tycker ni det låter bra? Skulle spara 6620 kr om året på det, innan avdrag. Sen kommer ju räntan höjas ytterligare antagligen under året. Alternativet är att binda ett år på 5,04%.

Omöjligt att få ytterligare rabatt genom att starta fondspar hos Danske Bank eller flytta kontantbuffert till dom. Dom går tydligen bara på belåningsgrad och fackmedlemsskap.

Kan sammantaget inte rekommendera Danske Bank, haft dom i ca 5 år och dom var bra tidigare, särskilt som Saco-medlem, men nu ser jag inget direkt syfte med att ha dom som bank.

2 gillningar

Byt bank säger jag. Har själv Handelsbanken och det var inga problem alls att få amorteringsfritt 1 och 1/2 år då min sambo studerade

1 gillning

Utan någon långdragen diskussion hos Handelsbanken blev vi beviljade amorteringsfrihet under min föräldraledigt.

Låter som en riktigt skit bank, byt direkt.

4.77% lät ganska dåligt trots rabatt. Har 4.57% hos SBAB, prutat och klart…

Det kommer vi göra, men har 2/3 av bostadslånet bundet hos dom i två år till med en ränta på 3,29 %. Så kan inte byta nu.

Sen kan jag ju förstå banken. Lagen om amorteringskrav finns ju av en anledning om du är belånad > 50%. Att skaffa barn är ju i de allra flesta fall planerat och då har ju de ansvariga föräldrarna gjort en genomlysning av sin ekonomi för att se hur man påverkas finansiellt av att vara hemma med sitt barn. Man får ju trots allt ganska bra med pengar även när du är hemma. Först får du ju barnbidraget, sen om du tar ut 7 dagars föräldraledigt/vecka på sjukpenninggrundande nivå blir det ju en bra slant in. Amorteringen borde inte påverkas av detta, och det är väl så banken resonerar.

/

2 gillningar