Ansöka om tillfällig amorteringsfrihet/nedsatt amortering

Visst, men det blir lite skevt när vissa banker som HB, SEB och SBAB ger amorteringslättnad/frihet vid föräldraledighet och vissa inte. Sen kan det ju vara fler faktorer än bara föräldraledigheten som tillsammans ger en betydligt större påverkan på ekonomin. Till exempel räntehöjningar och hög inflation.

Bra med pengar vet jag inte om man får, om man inte har en hög inkomst från början. Min sambo får ut drygt hälften av sin nettolön, tar man 7 dagar i veckan på sjukpenningsgrundande värde blir det en väldigt kort ledighet.

2 gillningar

Det suger såklart, men att spara dagar är ju primärt för de som kan och ersättningsnivån är ju som sagt beroende av inkomst, nå’t som var klart i förväg.

Jag vet inte hur ni gör, men ofta verkar många spara barnbidraget till barnet, vilket är helt bakvänt, speciellt om ekonomin är tajt.

Ta fler dagar, lycka till och glöm inte njuta av föräldraskapet. :slight_smile:

1 gillning

Ja, man kan ju inte både ha kakan och äta den tänker jag. Det är väl ändå bra med pengar, de 7 dagarna med FP? Lägstadagarna vet jag inte vad man ska ha till…

1 gillning

Bumpar denna tråd lite. Jag är i samma sits med föräldraledighet och funderade just på om jag skulle ansöka om amorteringsfrihet en period. Vi har okej marginaler ekonomiskt men jag kommer ha lägre inkomst ett bra tag framöver pga föräldraledighet och ev studier därefter.

Förstår jag det rätt i att det är bättre att amortera (mera) när räntan stiger eller är det bara vad bankerna vill och inte vad som är bäst för mig?

Rent krasst är amorterande som att du skulle spara motsvarande slant på ett sparkonto med den ränta du har i boränta. Fast du låser ju givetvis pengarna på ett annat sätt när du amorterar.

Huruvida det är ”bättre” nu får du själv avgöra :slight_smile: Jag tror inte att bankerna vill att du amorterar egentligen då de tjänar en mellanskillnad på det upplånade kapitalet och din boränta’