Vi betalar mer amortering än vad som vi måste. Nu ska jag vara föräldraledig och vi brukar ha svårt att gå runt även då jag får lön (helt annan fråga som vi inte måste ta just nu ) och nu är frågan:
Ska vi be banken att få amortera mindre eller ska vi hellre sälja fonder för att få loss pengar?
Sambon vill helst bli av med lånet för att det kostar oss pengar, jag tänker att räntan på börsen är potentiellt högre… det kanske rör sig om ca 2 år då vi behöver göra detta.
Är väl standard att pausa amorteringen under föräldraledigheten, kostnaderna går upp och inkomsterna går ner. Visar det sig att ni ändå får pengar kan ni ju placera dom på ett sparkonto och sen amortera i en klumpsumma om det känns lämpligt.
Först och främst, kapitalkostnad har ni oavsett om ni har lånat pengar eller om det är eget kapital som är bundet i fastigheten.
Är er kalkylränta högre än låneränta bör ni maxa lånet, är det omvänt bör ni betala hela lånet så fort det genrellt för de flesta så år det en dålig ekonomisk affär att inte ha rejält med bolån. Fruktansvärt mycket kapital som binds i fastigheten.
Avbetalt lån innebär inte låg total kostnad. Låga ränteutgifter är inte samma sak.
Samma här, min del är amorterat och frugan har sin del kvar. Dock ligger inte majoriteten av mina pengar i bostaden.
@Line dra ned amorteringen för du behöver kassaflöde. Så länge ränteavdraget finns kvar så tjänar du på det. Kan du få amorteringsfrihet så kör på det. Rör inte det som finns på börsen.