Amortera eller löneväxling?

Hej!

Jag fyller 39 i år och löneväxlar 5000/mån. Prata med sambon om det och hon tyckte det var ganska märkligt val givet att pensionen är så långt bort och att man kan bli sjuk på vägen, vem vet om vi ens kan gå i pension när vi är 70 etc. Så hon tyckte istället vi borde prioritera att amortera ner istället. Såklart inte bara med dom pengarna jag löneväxlar, utan det gör vi isf med våra gemensamma pengar. Anledningen där är för henne att hon dels vill minska risken, men också att det ger mer möjligheter att belåna mer på sikt om vi vill renovera eller så

Vi har idag en skuld på ca 70% av boendets värde och amorterar 2%

Personligen tycker jag det är skönt att löneväxla då jag känner att jag kan leva lite hur jag vill med pengarna jag har här och nu (utöver alla andra fördelar med att löneväxla). Har ett månadssparande också och dom pengarna önskar jag kunna ha skoj för.

Hur resonerar ni?

1 gillning

Du beskriver inte hur mycket du tjänar och om du har bra tjänstepension i övrigt.

Jag löneväxlar inte en spänn eftersom jag troligen kommer få betala statlig skatt även på pensionen och jag har låg tilltro till statens förmåga att inte pilla på uttagsålder, villkor etc för tjänstepensionen.

Jag amorterar heller inte en spänn eftersom vi är hyfsat lågt belånade och pengarna pumpas in på börsen istället.

Ska ni amortera för att kunna belåna mer på sikt? Det hänger ju inte ihop.

Sist men inte minst kan det ju iofs vara bra för dig att veta att din tjänstepension normalt sett inte ingår i en bodelning men om du amorterat ned en gemensam skuld så är det ju något som ev kan komma din sambo till gagn, beroende på hur ni löst det sinsemellan.

5 gillningar

Sanning med modifikation. Som jag förstått gäller det inte för t.ex. företagare, då kan även tjänstepensionen ingå i bodelningen.

Jag kompromissar och kör 2000 kr i månaden. Har strax under 50% belåning men amorterar fortfarande en liten summa.

Överlag är det svårt att bedöma hur situationen kommer vara när man är pensionär. Jag undrar om många översparar till pensionen inkl jag själv. Med några arv plus byte till hyresrätt så kommer vi ha en extremt god situation. Men man vet ju aldrig om reglerna ändras (pensionsregler men även tex införandet av marknadshyror skulle ändra våra planer).

Sant, bra poäng.
Huvudregeln är väl att om man kan förfoga över tjänstepensionen ingår den i en bodelning, vilket man som anställd normalt inte kan.

Sambon tycker att istället för att spara till din pension så bör du amortera ner din och hennes skuld till banken.

Utan att ha hört hela historien så låter det ju inte så bra. Från den här sidan datorskärmen låter det som om hennes pengar är hennes pengar, och dina pengar är allas pengar.

1 gillning

Det var en väldigt aggressiv tolkning.

2 gillningar

Du tolkar mig som aggressiv. Jag uppfattar sambon inte som aggressiv. Jag noterar att sambons argument passar ihop med sambons ekonomiska egenintresse, på TS bekostnad. Antingen stämmer det eller så stämmer det inte. Allt är inte tolkningsfrågor.

1 gillning

Fast det är en rimlig invändning, särskilt om man är under typ 45, att inte låsa upp för mycket pengar i pensionen. Mycket kan hända innan dess då man kan behöva komma åt pengarna.

Visst. Det finns fall då det är bättre att amortera. Då kanske båda samborna borde skjuta till lika mycket pengar till amorteringen, eftersom det då är en så god affär? Istället för att bara dras bort från en av sambornas pension?

Du menar som TS beskriver?

1 gillning

Beror på en hel del parametrar. I mitt fall drog jag ner på jobbandet sakta men säkert efter 60 redan. Då behöver man en rejäl summa sparad för att få utrymme för pension att fylla ut med när lönen blir väl låg .
Pengar från maxad löneväxling ett antal år hjälpte. Avsatte till löneväxling när alla (dyra) barn flyttat ut…
Om man kommer över statsskattegränsen även som pensionär är nyttan mer tveksam med löneväxling.
Den som tjänat bra och placerat väl kan mycket väl göra det om man går i pension vid riktåldern. Med lite tur har man haft rejält värdeökning via breda indexfonder…
Amortera med mot 50% och sen sluta amortera känns som ett vettigt upplägg. Där är ni om ca 10 år max med nuvarande amorteringstakt. Det räcker väl?

1 gillning

Gör både ock? Beror även mycket på er ränta tänker jag. Har ni rörlig hög eller bundet låg? Kan vara skönt att komma ner till lägre amorteringsnivå än 2% snabbare, samtidigt som du fortsätter löneväxla delar som överstiger gränsen för statlig skatt. Så skulle jag nog gjort.

Det går inte att svara på med den knapphändiga information som finns i trådstarten.

Vi behöver info om hur stort ert befintliga sparande är och vad det är placerat i.

Har ni 0kr sparat åtkomligt är det kanske bra att ta ut det i lön men inte nödvändigtvis för att amortera.

Har ni stort sparande och buffert kan löneväxling vara vettigt då ni ändå har medel ni kan använda här och nu.

Jag tolkar det också som att sambon gärna vill ta del av dina pengar :wink: konstig invändning att det ska amorteras för att sedan belånas igen. Skippa omvägen via amorteringen i sådana fall och lägg pengarna på börsen istället. Är ni gifta blir det också delvis hennes dock.