Hejsan! Jag är ny här och skulle verkligen uppskatta era tankar kring mellanhinken.
Jag har sedan länge sparat i fonder och i en buffert på bankkontot. Har ganska nyligen intresserat mig för 4 hinkar-principen, men har lite svårt att få grepp om vad jag ska lägga i mellanhinken. Eftersom jag är nybörjare har jag för enkelhetens skull kört på Avanza Auto 2, men vid en eventuell nedgång går ju även den ner flera procentenheter - något som hade varit skönt att mellanhinken inte gjorde. I min värld ska en mellanhink skydda mot inflation genom att ge lite avkastning, men även vara motståndskraftig mot nedgångar. (Eller är jag för naiv här?)
Jag har hittat fonder Amundi fds Volatil Wld A USD C (Fondguide | Avanza) som historiskt sett ser ut att gå upp när börsen går ner. Bifogar en bild på hur den presterat jämfört med OMXS30.
Jag hittar väldigt lite på forumet om den här fonden, men tänker att en ca 60/40-portfölj med en global indexfond och denna borde ge det jag söker hos en mellanhink? Men då tänker jag att då borde väl Jan och Caroline redan ha pratat om den här i podden? Så jag tänker att det är någonting uppenbart jag missar här? Haha!
Jag ser ju själv att avgiften på 1,79 är ganska hög, men ihop med en indexfond landar den totala avgiften för portföljen på ca 0,7. Med en kort sparhorisont (tänker att pengar ligger i mellanhinken i ca 4-6 år, pengar jag behöver inom 1-3 år har jag på ett bankkonto) tänker jag att avgiften inte hinner käka så mycket av sparandet. Finns det något annat dåligt/bra med den här fonden? Vet att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning.
Ser fram emot att höra era tankar! Är som sagt nybörjare med 4 hinkar-principen.
Hedgefonder kan absolut vara en del av en väldiversifierad portfölj. Jag själv kör en liten alternativ/aktiv portfölj i vilken jag har ersatt räntorna med försiktiga hedgefonder.
Anyhow, jag skulle inte rekommendera en fond som är baserad helt o hållet på derivatinstrument. Dom kan funka jättedåligt vid en krasch. Kolla om det finns några multiasset/multistrategi alternativ därute.
Den verkar inte ha presterat så mycket bättre över tid än cash på kontot sedan 2009? All eventuell förtjänst har väl gått till de 1,79 procenten i avgift.
Du kan i princip bygga din egen hedgefond, fast billigare. Spana in tex Rika tillsammans-portföljen. Tricket är att diversifiera så mycket som möjligt (aktier, långa räntor, korta räntor, guld, osv).
På Portfolios – Portfolio Charts kan du kolla in olika portföljer (typ allväders/permanenta portföljer) och hur de klarat sig historiskt.
Själv kör jag Golden Butterfly som min mellanrisk. Men att hitta en portfölj som bara går upp och aldrig ner är nog att hoppas på för mycket. Det man vill i mellanrisk-hinken är ju att minimera nersidan utan att tappa allt för mycket på uppsidan.
Tack för dina tankar! Ska spana in länken och se vad jag skulle kunna knopa ihop. Och ja, kan tänka mig att det är lite väl att hoppas på evig uppgång haha!
Ett annat mer komplicerat svar är att värdet på fonden urholkas över tid till följd av derivaten. Det vill säga att det är lite “death by a thousand cuts”. Vi har pratat lite om det i samband med “The Dragon Portfolio”. Här är t.ex. en tråd på ämnet:
Hej Joakim! Ja, det var precis något i den här stilen som jag tänkte. Det som gör mig osäker är derivaten och där känner jag mig alldeles för okunnig för att i dagsläget våga investera. Men backtestningen du gjort ser onekligen bra ut och enkel att månadsspara i.