Ändra tjänstepension pga Ukraina

Hej på Er!

Funderar att sänka risken i min tjänstepension med anledning av situation i Ukraina.

Jag har idag 100% aktiefonder placerade i 50% Sverige och 50% Globalfonder.

Jag funderar på att byta till något av följande alternativ:

1. 70% Globalfonder och 30% Sverige. Motivering: mer globalfonder lägre risk.

2. 90% Globalfonder och 10% räntefonder. Ytterligare lägre risk.

3. 60% Globalfonder och 40% räntefonder. Ännu lägre risk.

Jag är ”bara” 40 år gammal så jag vill egentligen ha 100% aktiefonder men eftersom situationen i Ukraina är ganska unik och eventuellt farlig även för oss så funderar jag på att sänka risken.

Vilket alternativ hade ni valt av alternativen ovan i min situation? Motivera gärna ert svar.

Glad Påsk!

Mvh

Inget av dem.

Att anpassa sin risk efter situationer såsom kriget i Ukraina ser jag som olämpligt.

4 gillningar

Det blir bra som du har redan nu. 50/50 :+1:. Du har minst 25 år till pensionen. :grin:. Alt 1 är också riktigt bra. Eller ännu skönare och tryggare med 100% Global indexnära.

… hade jag kört på.

90/10 ger bättre riskjusterad avkastning än 100/0 över tid. Alltså oavsett Ukraina eller annan situation. Ev ta in 10% Sverige för lite home bias.

Det blir det som @janbolmeson kallar Globala barnportföljen.

Tyvärr är det oftast svårt/dyrt att ta in guld i tjänstepensioner eftersom bara guld gruvbolagsfonder ev tillgängliga men dyra. Så det får man väl avstå. Annars idealt 10% guld för min del.

Lycka till :slight_smile:

Själv är jag nöjd med 2st halsband + 1 st armband i byrålådan och vigselringen långsiktigt. Det räcker långt :joy::+1:.

Räntor är som bromsoljan och den har jag i bilen istället :grin::+1:

1 gillning

Jag hoppas du inte kör bil med bara gasen :joy:

2 gillningar

Ryssland står för ungefär 1.5 procent av världens ekonomi.
Ukraina betydligt mindre än så.

Det är definitivt ett hack i kurvan, och ett stort hack i många leverantörskedjor med höjda priser som resultat.

Jag är i liknande ålder som dig och skulle aldrig gå ifrån min nuvarande fondfördelning (som är tungt viktad mot globalfonder)