Ändrad inriktning på RT, gått ifrån pengamaskin

Hej,

Jag upplever att inriktningen på RT-podden har gått från hur man bygger en pengamaskin där pengarna jobbar och skapar pengar. Nu upplever jag mer att man förespråkar ett lagom sparande och trygg privatekonomi.
Det är inget fel med det men jag är mer intresserad av att skapa en pengamaskin. Jag upplever att det blivit så i takt med att Jan och Caroline själva har skaffat sig en stor förmögenhet och egen pengamaskin.

Hur upplever ni andra det?

Med vänlig hälsning,

2 gillningar

Lite väl mycket fokus på indexfonder, tycker jag. Det är enkelt att skapa en pengamaskin med indexfonder så länge likviditeten är hög och börserna går upp men när inflationen slår klorna i ekonomin, räntorna går upp, likviditeten försvinner och börserna viker fungerar inte indexfonder längre. Då måste man istället snabbt försöka rädda sitt kapital genom att balansera om sin portfölj från aktier till statsobligationer med kort löptid och annat. Det är en ständig kamp att försöka gissa vad som kommer att hända kommande kvartal.

Själv började jag skifta från aktier till amerikanska statsobligationer med kort löptid efter nyår och har nu börjat skifta till desamma men med längre löptid, kanske lite tidigt men jag vill inte missa en trolig prisuppgång och kompenseras ju med en ränta på över 3% medan jag väntar. Lyckas det är det kanske dags att sedan börja skifta över till skandinaviska aktier, emerging markets och råvaror igen men om jag misslyckas får jag tänka om.

Jag tror att man alltid måste ha en personlig strategi 3-6 månader framåt, vilket under långa perioder mycket väl kan vara indexfonder men inte just nu.

2 gillningar

Jag tänker att det är naturligt att fokus skiftar när livet ändras. Dock tycker jag senaste avsnitten om Just Keep Buying var lite back to basics.

Om RT ska vara en bred rörelse som får folk att ta tag i sin privatekonomi så tror jag det borde vara mer fokus på budget, buffert och boendeekonomi. De personer som verkligen behöver ta tag i sin ekonomi behöver mer råd om att undvika konsumtionslån, ha en buffert, se över kostnader, spara till köp och påbörja ett långsiktigt sparande.

Personligen klagar jag inte. Tycker det är vettigt att se privatekonomi som en del av livet, som en möjliggörare. Risken om fokus bara blir pengamaskin så blir pengar målet och inte medlet.

19 gillningar

Det självspelande pianot spelar inte av sig själv hela tiden. Bra med den insikten. En personlig strategi som du nämner är utmärkt. Om inget annat så tränar man upp sitt konsekvenstänkande.

1 gillning

En sådan strategi skulle exkludera den breda publiken från investeringar. Ett påbud som “lär dig inte bara hur obligationer på olika löptider etc, lär dig även att spå framtiden. Går det dåligt är det bara du som är dålig på att investera.” Detta såklart efter du försökt förstå vad en obligation är öht.

Passiva aktieinvesteringar har väl visat sig vara en solid strategi genom tiderna, om perspektivet varit långsiktighet. Gemene personen gör väl bäst i att inte försöka bli hedgefondförvaltare utan snarare träna på att hålla huvudet kallt.

11 gillningar

Jag tycker att avsnitt om pengamaskinen (exempelvis “just keep buying”-serien) förekommer i lagom utsträckning. Det hade kanske blivit lite enformigt om varje avsnitt handlade om portföljens konstruktion och spartips?

Jag själv månadssparar i indexfonder och investmentbolag och är nöjd med den strategin än så länge, det innebär ju dock att portföljen går dåligt i dåliga börstider, men jag kan inte förutspå marknaden och time:a upp-/nedgång.

2 gillningar

Har man endast indexfonder lär man sig ingenting men som långsiktig ointresserad småsparare visar statistiken att det borde gå bra på lång sikt men man måste då kunna stå ut med nedgångar som nu.
Det kan ta åratal för börsen att komma tillbaka och risken är att många ger upp när börsen står som lägst istället för att lära sig mer om hur man kan förutse och kanske även undvika de värsta perioderna.

Har exempelvis sett att många som har räntefonder är förvånade över varför fonderna har fallit i värde när de trodde att de var skyddade med dessa fonder. Förvåningen beror endast på att de inte förstår skillnaden mellan olika typer av obligationer och skillnaden mellan obligationer med olika löptider.

Obligationer är inte speciellt svårt att förstå och borde få mer utrymme i forumet. Dessutom är det många som inte ens vet att obligationsmarknaden är mycket större än aktiemarknaden och ofta används av proffs för att kunna förutse åt vilket håll aktiemarknaden är på väg.

3 gillningar

Ok, jag förstår. Här ligger ju den klassiska linjen mellan aktivt och passivt. Jag tror helt klart att medelinvesteraren får allra bäst “bang for the buck” genom att, lite som du skriver, lära sig att stå ut med nedgångarna och att anta ett långsiktigt perspektiv. Snarare än att sätta sig ner och studera obligationernas prediktiva förmåga.

Men jag är helt med dig att mer kunskap gynnar även den mest ointresserade. Det finns dock en risk att det leder till hybris och en övertro på sin egen förmåga, som gärna resulterar i lite “pill med portföljen”. I sådana fall är det nog bäst att man håller sig helt oinformerad och istället försöker förlägga lösenordet till Avanza.

Jag håller med. Det är svårt att greppa alla möjliga faktorer som påverkar framtiden och det blir nog lätt så att man reducerar det till ett par variabler som man tycker sig har sett fungera ett tag. Med indexfonder minimerar man gissningar som man behöver göra om framtiden.

Hej,
Jag månadssparar också i index och investmentbolag och jag håller med om att det blir tråkigt om varje avsnitt handlade om samma sak. På deras svar och kommentarer upplever jag fick att det är en skillnad i inställning. Det är enkelt att säga när man har en pengamaskin att man kan unna sig mer saker och att målet är att spendera sina pengar eftersom pengamaskinen kommer att generera en inkomst (även om börsen går dåligt nu). Mitt mål är att komma dit där jag kan spendera flitigt men inte mer än min avkastning från pengamaskinen.
Tidigare var det även ofta inflik av andra typer av investeringar som med boendet och fastigheter.

Detta är inte helt kritik utan även en fråga om ni andra har upplevt samma sak?

Dessutom så behöver lite ingående förklaringar av till och med lite mer komplicerade instrument ju inte betyda att man frångår rekommendationen att ha större delen av sitt långsiktiga sparande i globala indexfonder.

Jag skulle inte ha något emot att några avsnitt avhandlade sånt, lite i stil med https://www.youtube.com/c/ThePlainBagel fast på svenska.
Man kan ju varna känsliga tittare i början av avsnittet med :stuck_out_tongue:

Om det skall diskuteras mer pengamaskin så skulle jag förespråka att man diskuterar de emotionella sidorna mer än rena räkneexempel. Jag var själv helt inne på ett 5+25 upplägg och har byggt pengamaskiner baserade på investmentbolag, utdelningsportfölj, Lysa samt indexfonder och inser att det är otroligt enkelt att räkna på detta i ett excel-blad där man kan dra ut 20 års utveckling men när väl de dåliga åren kommer (som vi har nu 2022) så blir det en mental utmaning att inte deppa ihop när din pengamaskin inte ger någon avkastning eller rent av backar.

På det generella planet gällande RT-poddar så ser jag en utmaning för Jan och Caroline vilket är att kombinera innehåll för nya lyssnare men som samtidigt inte blir ren repetition för oss som varit med ett tag. Dessutom tenderar det att inte ske så stora förändringar från år till år när det kommer till investeringar och sparande. Ibland undrar jag om det finns något mer att säga om man nu har landat i att fondrobot, indexfonder, månadssparande, 4 hinkar modellen och månadssparande är det som gäller?

1 gillning

Håller helt med. Det finns 2 saker som jag anser främst skiljer en bra investerare från en dålig:

• Självinsikten att inse att sannolikheten att slå marknaden, som består av 90% proffs, är ungefär densamma som att gå till ett pokerbord med 90% proffs och försöka dra hem potten. Det går, men troligen beror det på ren tur.

• Hur man hanterar sin risktolerans. Självklart är hög risktolerans bättre och det gäller att investera så aggressivt som möjligt så länge det mentala hänger med. Sedan finns det knep som gör att man kan öka risktoleransen (inte logga in, sprida ut investeringarna så att man till exempel har guld+långa räntor på en depå och alla aktier på en annan. Då kan man logga in på den ena depån/nätmäklaren och se de gröna siffrorna oavsett hur börsen går nästan).

I många fall skulle man dessutom tjänat BETYDLIGT mera om man istället jobbade övertid på sitt jobb istället för att lägga massa timmar på att analysera börsen. Det skulle också göra betydligt mera samhällsnytta…

6 gillningar

Hm, kanske kan det stämma att det har minskat. Jag har dock inte varit med riktigt sedan poddens början så kan ej uttala mig om ändring sedan dess. Jag upplever att Jan fördjupar sig i olika områden utifrån vad som pågår i hans och Carolines liv och det kan röra sig om barnsparande, bostad, bilköp, elpriser, men att innehållet också anpassas till marknadsläget. Utöver detta återkommer avsnitt som handlar om portföljstrategi ur olika synvinklar. Alternativa investeringar finns väl främst på Patreon.

Det stämmer nog att de har det mesta kring alternativa investeringar på deras Patreon, jag var medlem där ett tag men är det inte längre.

Så här brukar det gå för aktiva småsparare som tar aktiva val som tror att de undviker nedgångar på det sättet :+1:. Tycker inte att man lär sig så mycket och blir smartare göra det annnorlunda än att vara full investerad i en global indexfond :joy::+1:. Sedan kan man alltid tro på sig själv att man klarar av det bättre än majoriteten som misslyckas :nerd_face:. Statistiken visar även att aktiva småsparare underpresterar index även kortsiktigt. Det kan man lätt se och läsa på avanzabloggen :+1::person_tipping_hand:.

2 gillningar

Om forumet endast ska ligga en nivå över lyxfällan så är globala indexfonder i månadssparande helt okay.

Själv ligger jag långt i från lyxfällan men långsiktigt är jag ute efter maximal avkastning 100% global index . Sedan får det bli vad det blir av det. Kortisiktigt hållar jag mig till 4 månadslöner sparkonto . Skuldfri till 100% då är det lugnt även vid börsfall :+1: . Hyreslägenhet utan extra ev utgifter. Fast månads avg. Buffert är A och O för att klara sig kortsiktigt på 2-4 årssikt. Så lite skulder som möjligt eller helst 0kr för min del . Hur andra har det har jag ingen aning då alla lever hur de själva har valt :heart_eyes:. Likadant hur man blandar i portföljerna . :person_tipping_hand:
Annars har jag stor respekt för börsen/nedgångar och risktagande även långsiktigt då valet är globalt index. Om jag inte hade den spärren hade jag valt 100% Svenska småbolag eller blandat med Bitcoin :joy: eller rena högrisk aktier :nerd_face:.

5 gillningar

Hittills i år har det inte varit speciellt angenämt att vara global index supporter men förhoppningsvis lite senare eller kanske nästa år.

Det är inget ovanligt att global index hamnar i minus kortsiktigt,vissa dåliga år även -38% . Det måste man leva med om man ska följa index både upp/ ned för att få ett snitt på 5-9% i årlig avkastning på 10-20 åsssikt :+1:. Hur det blir på 3-6-9-12 månaderssikt bryr jag mig inte så mycket om :person_tipping_hand:. Börsen är ett maraton lopp och långt i från springa vara snabbast på 100 meter :partying_face: . Tålamod och uthållighet måste man ha. Viktigast av allt är att man inte spårar ur vägen hur än man gör. :heart_eyes::+1: . En ska är jag säker på att månadssparandet kommer knappast göra någon jätte fattig långsiktigt oberoende vilken väg man väljer :+1:

4 gillningar