Ännu en inflationstråd - M2

Jag kan försäkra dig om att penningmängden ökade drastiskt under den perioden. Om Opec var källan till inflation så borde alla länder haft exakt samma siffra på inflationen.

Tror pratar om olika saker. Penningmängd är totala antalet skapade kronor. Löneutbetalningar skapar INGA kronor. I ett system där de inte skapas kronor via lån (eller att centralbanken skapar) så förändras ALDRIG penningmängden (om man nu inte förstör kontanter)

Du menar alltså att oljeprishöjningrna inte skapade inflation? Det var den svenska penningmängden.

Du menar på fullt allvar att de väldiga prishöjningar på el och gas som drabbade hela Västeuropa efter Ukrainakriget berodde på den svenska penningmängden?

Jag avslutar denna konversation, den känns meningslös.

Nej. Men ökar lönerna får folk mer pengar att exempelvis köpa bostad för och då ökar även penningmängden.

Det är ju ganska intressant att ditt exempel skedde i samband med Nixonchocken, dvs avskaffadet av dollarns guldfot.

Du har nog lite research att göra. Börja med nobelpristagaren i ekonomi Milton Friedmann ”Money Mischief: Episodes in Monetary History”.

Jag känner mig tvungen att göra ett sista inlägg. Prishöjningarna i hela Västeuropa efter starten av Ukrainakriget hade inget med svensk penningmängd att göra. Putin hade ingen tanke på detta, när han startade Ukrainaktiget. Jag hoppas vi är överens om detta.

Visst, sedan kunde man dragit in penningmängden genom finanspolitiska åtgärder, minskat köpkraften helt enkelt, så hade detta minskat inflationen. Samtidigt hade detta medfört att oerhörda mängder svenska hushåll hade kommit på obestånd. Folk hade fått flytta från hus och hem, helt enkelt en katastrof för Sverige. En riktig björntjänst.

Jag är fullt nöjd med de 7,5 poäng som jag har i Nationalekonomi…

Inflation är ett extremt komplext ämne. Penningmängden är en viktig del. Att bara fokusera på penningmängden blir dock enligt mig fullkomligt fel.

Nu lägger jag av, jag lovar!

Nestor har rätt i att inflation är komplex och att penningmängd (M2) inte styr 100% av inflationen (KPI). Men det är sannolikt den faktor som har störst påverkan.

Själv tycker jag att M2 (monetär inflation) är ett bättre mätsticka än KPI (konsumentprisindex) och då vill jag ha minst 7% avkastning för att mitt kapital inte ska förlora köpkraft.

De som nöjer sig med 2% (målet för KPI) kommer sannolikt att vakna upp en dag och inse att deras kapital ändå förlorat halva köpkraften.