Ännu en inflationstråd - M2

Pengarnas köpkraft ökade.

Men varför skulle en entreprenör/kapitalist/företag investera i nya saker för att öka produktivitet i ett scenario för pengarnas värde ökar av sig själv? Det är bättre i det fallet att spara pengarna för framtiden eftersom de är värda mer då. Om alla gör detta minskar omsättningen av pengar vilket minskar ekonomisk aktivitet vilket leder till arbetslöshet osv i en negativ spiral. Det blir lågkonjunktur och tillslut en depression.

1 gillning

Japp, det brukar tas upp som ett usecase, men eftersom detta case kan lösas på andra sätt redan (bättre), så använder de som “vet” inte pengar som store of value när det går att undvika.

1 gillning

Kom igen! Värdetillväxten skull i så fall hamna hos hos företagsägarna och inte hos löntagarna.

Menar du på fullt allvar att löntagarna skulle avstå från löneökningar på grund av ökad produktivitet och i stället hoppas på deflation?

Deflation har dessutom många skadeverkningar. Det är ju inte för inte som Riksbankens mål är en inflation 2 procent på ± 1 procent.

I allra första början av min karriär var fackligt aktiv och fick ett år till och med vara med om att förhandla om löner lokalt. Redan på den tiden tjänade bankerna hyfsat med pengar. Hade vi avstått från löneökningar hade banken och därmed dess ägare bara tjänat ännu mer.

Även om jag har jobbat hela mitt liv åt Kapitalet, så är jag inte naiv. Självklart hade banken tackat och tagit emot varenda krona om vi hade lagt oss platt. För att vara brutalt uppriktig, teorier är en sak och verkligheten är en annan. I min värld är enda möjligheten för en “löneslav” att få ett anständigt liv, det är att få ökad lön.

1 gillning

Det ökar inte av sig själv. Ingenting händer av sig själv.
Det du skriver är den lögnen som folk blivit itutade, ekonomer och andra.
Denna tro att entreprenörer skulle sluta göra saker för att de kan tjäna pengar på y är mycket underlig. Folk kommer starta företag, osv även utan inflation. Varför? För du blir snabbare rik och kan öka din förmögenhet mer genom att investera pengarna. Även utan inflation.

Tjänar företaget reellt mer pengar så är det klart de anställda kan få högre lön. Men hur många företag har faktiskt tillväxt som är högre än människors upplevda inflation?

Att inflationsmålet ska vara 2% är ju bara något de hittat på. Det finns ingen som helst vetenskaplighet osv bakom dessa saker. De har inte en susning om vad de sysslar med.

Om bankens vinst är densamma varje år och avkastningskrav gentemot ägarna är x%, y% för återinvestering finns det ju 0% för löneökningar. Löneökning fungerar ju bara om bankens tillväxt är tillräckligt stor. Om det ska vara löneökningar hela tiden äts ju vinsten upp. Inflation skapar ju isf bara illusionen om att det går bra.

Deflation kommer med ett antal biverkningar där det allvarligaste är att investeringar skjuts på framtiden eftersom det är billigare i framtiden, vilket i längden minskar BNP.
Kortsiktigt är det psykologiskt svårt att få löntagare att acceptera lönesänkningar, precis som bankerna inte lyckades/vågade få spararna att acceptera minusränta.

1 gillning

Bra, då är vi överens om att lönerna kan öka. Då ökar även penningmängden.

Ett extremt förenklat exempel. Produktiviteten ökar med tre procent i Sverige. Löneökningarna blir fem procent. Ja, då är det fara värt att inflationen ökar med två procent.

Nu är det fler saker som kan trigga inflationen. Räntesänkningar, skattesänkningar, kronkursförsvsgning mm.

Både Räntesänkningar och skattesänkningar ökar penningmängden.

Att tro att en ökad penningmängd är den enda orsaken till inflation är helt felaktig. För att krångla till det finns det två sorters inflation. Kostnadsinflation och Efterfrågeinflation men jag stannar här. Jag känner att min pedagogiska förmåga inte pallar för mer förklaringar.

2 gillningar

Men du måste väl hålla med om att kalkylen för en investering blir annorlunda om vi har

1. Inflation 2% Ränta 3% → realränta 1%

2. Deflation 2% Ränta 3% → realränta 5%

Mycket färre investeringar kommer vara lönsamma vilket kommer leda mindre tillväxt. För att kalkylen ska gå ihop vid deflation måste räntan vara negativ.

Detta är helt enkelt inte sant. Om du tittar historiskt så kommer du inte hitta ett enda tillfälle där inflation skett om inte ökande av penningmängd har skett innan.

Enligt det du skriver ja. Givet att dessa villkor ställs upp ger det detta utfall. Givet att A=1 och B=2 så är A+B=C=3. Helt meningslöst konstaterande.

Du ställer upp antagande som bekräftar det du vill förmedla.

Det kommer bli investeringar i ett system med fast penningmängd.

Nej, penningmängden ökar inte för att lönerna ökar. För att penningmängden ska öka måste det skapas nya pengar.

Att tro att en ökad penningmängd är den enda orsaken till inflation är helt felaktig.

Ingen som påstår det heller. Men den del av inflation som avser penningmängd, och då pengar i omlopp, är den enda som är intressant. Det som vi ser i USA med deras nuvarande inflation efter covid och PPM lånen jmf med 2008 och de stödåtgärder som sattes in då. Att det blir missväxt osv är meningslöst att ha som grund för diskussion kring inflation.

Det finns ganska väldokumenterade fall där t.ex. missväxt och krig har resulterat i enorma inflationsspikar historiskt. Jag hade nog resonerat på ett liknande sätt, men du kanske hade struntat i att äta om den enda maten som finns att köpa helt plötsligt kostar 5 gånger mer?

På tal om de olika orsakerna till inflation så påminns jag om @AllSeasonsPortfolio’s inlägg:

Det han kallar “Cost-Push Inflation” kallas väl också “Supply Shock Inflation”?

1 gillning

Men hur gör man investeringar lönsamma vid deflation om man inte vill ha minusränta?

Företag och entreprenörer gör noggranna kalkyler innan man gör en investering där man väger olika alternativ mot varandra och tar det som är mest lönsamt vilket vid deflation oftare blir att behålla pengarna på banken.

Ja du. 1973 stängde OPEC ner oljekranarna rejält varför inflationen steg i Sverige, ja i hela värden till och med. Jag kan försäkra dig om att den svenska penningmängden spelade ingen som helst roll i sammanhanget.

Sorry om den här frågan är goddag yxskaft; men hur minskar penningmängden med lägre värderingar?

Värderingarna spelar ingen som helst roll, men när bostäderna säljs till lägre priser så försvinner en del av penningmängden ur systemet.

I penningmängden ingår bland annat vad som finns på svenska folkets lönekonton.

När jag ändå håller på.

Vi drabbades ju av en kraftig inflation genom bland annat enormt höjda energipriser på grund av Putoins Ukrainakrig. Detta både i Sverige och Europa.

Jag kan försäkra dig om att Putin inte tog hänsyn till den svenska penningmängden.