Läser boken “Money, master the game” av Tony Robbins och stöter på en investeringsform som heter Annuity eller Annuity insurance. Det verkar som en ganska bra investering och jag vill veta mer om det finns motsvarig investeringsform i Sverige. Om inte hur skulle jag kunna komma åt en sådan investering utomlands för att lägga till den i min portfölj. Jag är inte ute efter en vanlig livförsäkring för den betalas bara ut i fall jag dör men som betalar ut från en förutbestämd tid. BG kan jag redan
Fungerar månne detta som en gammaldags traditionell pensionsförsäkring? Man betalar in en summa, oftast varje månad eller år som är avdragsgill. Pensionsbolaget garanterar då ett visst belopp, som sedan betalas ut livslångt eller under en begränsad tid. Väljer man bort efterlevandeskydd stiger beloppet.
För “vanligt folk” försvann denna möjlighet 2016. Detta kan bara utnyttjas av löntagare som saknar tjänstepensionsavtal eller är egna företagare.
Ointressant för löntagare om man ligger under brytpunkten för statlig skatt på cirka 42000 kr per månad. Ointressant för de flesta enskilda företagare eftersom man måste betala särskild löneskatt på 24,26 procent på pensionsavsättningen.