Jag håller på att lära mig om ett spännande tema men osäkert om detta koncept ens fungerar i Sverige (finns ingen information och det mesta kommer från USA)
Grundtanken är att du tar ett lån med en livsförsäkring som säkerhet som sedan investeras i olika cash-flow genererade aktiviteter.
Genom att överbetala premium så kan du skapa en situation där du i princip blir din egen bank genom att du lånar ut pengar till dig själv till lägre avgift och tjänar lågbeskattade inkomster via investeringarna precis som en vanlig bank.
Finns det någon som har mer information om detta koncept? Förstår inte riktigt vad jag behöver göra och om det ens fungerar i Sverige, men vad jag sett så kan man lagligt låna med sin livsförsäkring som säkerhet vilket redan detta är en smart grej för en investering som ger mer avkasning än räntan på lånet.
Den lilla haken är ju att du först måste ha en rejäl livsförsäkring med uppbyggt kapital (samt att man måste betala tillbaka med ränta eller dumpa över lånet på arvtagaren som får utbetalningen från livförsäkringen). Sen låter det lite som att du läst amerikansk information då jag inte förstår vad du menar med lågt beskattade inkomster. Det finns väl ingen livförsäkringsprodukt i Sverige som du kan köpa med oskattade pengar.
Finns inte någon aktör i Sverige som erbjuder belåning på livsförsäkring strukturerat vad jag känner till. Livförsäkringar är en långt större marknad i USA så där är det mer relevant. Ett danskt företag som sysslar med investeringar via livförsäkringar är Ress Capital (de köper livförsäkringar, i USA, av folk som inte har råd att betala premier, alternativt vill få ut kontanter, och håller försäkringen i liv till den som sålde går hädan, beklagar sorgen och får sina pengar)
Stort tack för svar, det låter som Sverige inte är en lika bra marknad för detta generellt sätt.
Uppskattar svaret och ville mest förstå om detta var något som svenskar i allmänhet gjorde. Har bott utomlands flera år så allt detta är lite nytt men det låter inte som en no brainer investering utan snarare något som är krångligt och riskfyllt. Tack igen