Existerar en övre gräns för lån mellan privatpersoner?

Hej forumet!

Här sitter jag som vanligt på jobbet och filosoferar i strategier… :sweat_smile:

Idag funderar jag på om vi i Sverige har några begränsningar vad gäller lån mellan privatpersoner? i belopp eller tid?

När jag kikat runt så verkar det vara avtalsfrihet som gäller, dvs skriv vad du vill i avtalet men det måste hållas…

Ja såklart att jag har en baktanke med det hela men det är ju igen ett hypotetiskt case…

Tack på förhand
//Bigmac

1 gillning

Hmm, en fundering är varför det skulle finnas en sådan gräns?

Här på forumet är det ju mycket snack om bolån och max lån på t.ex. 5,5ggr årslönen. Men en sådan gräns finns mest för att i förlängningen skydda banksystemet mot systemrisker. Vill någon privatperson låna ut mer än så av sina pengar är det ju en risk för denne att förlora pengarna, men påverkar inte det finansiella systemet även om låntagaren går i konkurs.

4 gillningar

Nu är jag rätt säker på att avtalsfrihet råder oavsett belopp, men det finns ju scenarion där man kan häva avtal med hänvisning till en ohemul informationsassymetri.

Jag skulle dock inte bli helt chockad om det redan fanns mängder av förslag på restriktioner och överförmynderi, för att “skydda” folket. Troligen från det rödgröna hållet isf.

3 gillningar

Men här är det ju inte folket, utan någon krösus (sällan skyddade av de rödgröna) som skulle åtnjuta skyddet? Eller missar jag något i ditt resonemang?

Restriktioner och begränsningar måste ju inte vara baserade på belopp.
Det kan t ex baseras på inkomst, som i fallet med bolån.
Dum ide oavsett, för alla som tycker att staten redan lägger sig i alldeles för mycket.

Finns ingen gräns.
Kan du berätta din plan nu? Den är nog mer intressant att dissekera.

3 gillningar

Antar att det finns lagar som skyddar mot ocker avseende gräns för hur hög ränta du kan ta ut, men belopp borde det inte finnas någon gräns för vad jag vet. Sen utgår jag att det finns speciella villkor som kan behöva uppfyllas kring beskattning/ränteavdrag och om du ska göra det kommersiellt lär du behöva något myndighetstillstånd.

1 gillning

Säg att jag har 1mkr.

Om jag vill låna pengar av Knösus, 5mkr med en bindningstid på 10år, vilken ränta behöver jag erbjuda för att vara en attraktiv placering? 3%?

Säkerhet blir ju min 1mkr, och likt en portföljbelåning de värdepapper i globalt index som köps för pengarna och att jag själv är personligt ansvarig med allt vad det innebär.

Genom nordnets portföljbelåning kan jag låna upp 6mkr till 1.99% med dom tidigare pengarna som säkerhet. För att ha marginal så nöjer vi oss med 4mkr.

Allt ligger på ett ISK så lägg till 0.345% skatt.

Alltså allt som allt 10mkr i global indexfond till 2.845% ränta/skatt, mer eller mindre garanterat i 10år. Som Jan säger är du nästintill garanterad uppgång över tid i global index. :grin::crossed_fingers:

Borde gå att göra ränteavdrag på 100tkr/år va?
Största risken är om nordnet drar tillbaka sitt lån vid stor nedgång.

Vattentät plan, inget kan gå fel! :joy:

1 gillning

Mm låter rimligt. När blir kapitalförvaltning kommersiellt då blir en naturlig följdfråga…??

Det stora problemet, förutom risken att börsen går ned såklart, är kanske vem som sitter med 5mkr “över” utan att ha dessa investerade själv?

Ska du låna 5 miljoner med 1 miljon som säkerhet?

Någon som söker en säkrare placering än att placera i global index. Typ tråkiga obligationer och räntepapper…
Erbjuda ett mellanting

Haha hypotetiskt ja.
Med en intentionsbeskrivning och jag personligen som säkerhet.

Det blir som ett blankolån. Marknadsräntan då är väl 10-16 procent och uppåt.

Det är ju det man gör om man köper en villa med 17% kontantinsats.
Det är väl inte helt orimligt (men väldigt riskfyllt) att köpa aktier med 83% belåning.

Nej, i fallet bostadslån utgör bostaden säkerhet för lånet. Kontantinsatsen behövs för att gardera mot värdefluktueringar.

På samma vis som bostaden utgör säkerhet vid ett bolån så utgör värdepapper säkerheten vid portföljbelåning

1 gillning

Om du har aktier för 1 Mkr och får belåna dem till 80% får du alltså låna 800 kkr, men köper du aktier för dessa 800 kkr har du aktier för 1,8 Mkr och alltså en belåningsgrad på endast 0,8/1,8=44,4%. Du kan alltså låna ytterligare 35,6% d v s 640 kkr vilket ger en belåningsgrad på 59%. Då kan du låna ytterligare 512kkr. Om du fortsätter på detta sätt har du till slut aktier för 5 Mkr som säkerhet för ett lån på 4 Mkr.

2 gillningar

Om det är villkorat i lånet att du ska köpa aktier för pengarna blir det ju så. Det var inte så jag uppfattade @BigMac s idé?

1 gillning

Riktigt, vi får lägga till det i kontraktet med investeraren i första mötet