Existerar en övre gräns för lån mellan privatpersoner?

Har jag fattat dig rätt,? Du vill låna 5 miljoner mot säkerhet av 1 miljon, dvs 4 miljoner utan säkerhet.

4 miljoner i blancolån till en privatperson. Jag säger bara Lycka till!

Uppdaterat! @Nestor

Frågan alltså hur hög skulle räntan behöva vara för att göra det till en attraktiv placering? Och finns det en begränsning av hur höga belopp privatpersoner får låna varandra?

1. Skulle du inte belåna aktiedepån i Nordnet?
  2. Vi lever inte I forna DDR. Det finns ingen beloppsgräns. Däremot får man givetvis inte ta upp lån från en dement person etc
1 gillning
  1. Jo, det blir samma värdepapper som är säkerhet i två lån när jag tänker på det. Känns otillåtet.?

2. :blush::blush::blush: Vart går då gränsen till då det kan ses som kapitalförvaltning och tvingas skatta därefter? Eller är det bara för att slippa vara personligt ansvarig som man gör det i bolagsform?

Ehm, så någon vill ha en säkrare placering än globalt index, och väljer då att låna ut 80% av pengarna som ett blancolån till en privatperson (vars säkerhet bara täcker 20%). Det låter inte som en superstor sänkning av risken.

3 gillningar

Om den har fallit 20% efter 10 år så får ju personen i fråga fortfarande tillbaka lånet och har cashat in ränta under hela den perioden…??

Det finns en osäkerhet kring hur jag garanterar att jag inte tar pengarna och sticker visserligen… :joy:

Nordnet har ju säkerheten. Du kan ju köpa en lyxbil för pengarna, eller vad som helst.

Kapitalförvaltning eller ej, du måste ju alltid betala skatt, antingen som ISK eller 30 procent på reavinst vid försäljning.