Jag undrar vilken bank ni med hög inkomst använder er av, och någon ni rekommenderar? Jag är 25 år och har numer en inkomst på cirka ~2MSEK/år, men är mycket missnöjd med min nuvarande bank.
Har ansökt om privatkredit som inte blivit beviljad trots min inkomst. Det jag vill optimera för är en bank som behandlar mig med respekt, snabb respons, och rimlig kredit.
Värt att notera att jag även är öppen för att öppna bankkonto i annat land, t.ex. USA eller UK, eller någon annanstans, om det är mer förmånligt.
Ja, du får som Nicolas skriver gärna utveckla vad du menar med kredit. Vad är det du söker för?
Är alla dina inkomster från lön? Är du kapitalstark i övrigt? Det jag i så fall skulle överväga är:
En bank med ett lokalt kontor och kontaktperson, alltså exempelvis Handelsbanken. Det löser bemötandedelen, men inte nödvändigt något annat. De är en storbank och har samma dyra lösningar som andra
Avanza kan ju ge dig en bra och förmånlig portföljbelåning som du i praktiken kan använda som en allmän kredit. Enkelt, modernt och snabbt.
Att öppna ett bankkonto i ett annat land kommer leda till mer adminstration och kostander för dig om det inte är mycket stora belopp vi talar om.
Tackar för svaren! Har precis gått upp i lön och har en del större utgifter framåt, främst ängelinvesteringar & dylikt, som jag gärna vill ta nu och inte vänta med. Inkomster kommer främst från lön, resterande kapital är ‘icke-likvidt’.
Funderat på Handelsbanken, men både jobbar & reser rätt mycket så har haft svårt att kunna rättfärdiga att ta tiden att besöka ett kontor fysiskt när uppsidan verkar något oklar.
Ursäkta OT, men jag får knottror på ryggen av begreppet ”ängelinvesterare”. Vad det är för änglalikt med dessa personer övergår mitt förstånd, de är väl helt enkelt investerare som oss andra?
En affärsängel är en privatperson som investerar sina egna pengar i nystartade företag med tillväxtpotential. Affärsänglar har ofta erfarenhet och expertis inom olika branscher och kan därför bidra med värdefulla insikter, råd och kontaktnätverk till entreprenörer. Änglarna är inte bara intresserade av att investera kapital utan även av att hjälpa unga och lovande företag att växa och nå sin fulla potential. Deras engagemang sträcker sig vanligtvis bortom enbart ekonomiska investeringar, och de är ofta villiga att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet för att stödja entreprenörer på deras resa mot framgång.
Men han vill investera lånade pengar istället för sina egna (som han kanske inte har) i riskfyllda nystartade företag.
Det allra flesta ängelinvesterare är väldigt ödmjuka, det är ju inte så att de själva valt begreppet som nu är rätt vedertaget. Angel/PS/seed/Series A osv är ju standarden.
Det finns såklart en del undantag, särskilt de som lägger in sina investeringar som ‘erfarenhet’ på LinkedIn…
Ja, det finns en viss ‘adverse selection’ där de som explicit kallar sig själva ‘ängelinvesterare’ kanske borde syssla med något annat i regel. Om du driver bolag inom [industri x] vill du helst backas av folk inom industrin, inte ‘professionella ängelinvesterare’.
För att få tråden i rätt riktning igen – det huvudsakliga syftet med kredit är mer av ett brygglån när jag i närtid har en del större ‘fixed costs’ som jag kan amortera över tid, men inte likviditet just nu. En lösning är att vänta några månader, men bästa vore ju en mer behjälplig bank.
Ett blancolån alltså, där den enda säkerheten för lånet är du. Det borde du kunna få av dom flesta banker. Bara välja den som ger lägst ränta.
Har du nyligen börjat jobba eller nyligen fått an drastisk löneökning? I sådana fall så kan bankens system neka eller ge lågt belopp. Går nog utmärkt att låna ändå men då får man visa anställningsavtal, lönespecar osv.
Försöker du låna ett väldigt högt belopp? Blancolån är väl oftast upp till ett par hundra tusen (i normalfallet).
Vill du låna flera miljoner för investering kommer det nog bli svårare utan väldigt bra kontakt med banken och mycket kapital
Ja, tyvärr har jag ingen bra kontakt med banken och har blivit bemött sisådär. Det är därför jag byter bank nu. Vill hitta en bank som jag kan bygga en bra relation med kommande årtiondena.
Jag tror inte det handlar om banken. Tror inte att en viss bank är generellt sett mycket bättre än en annan.
I min erfarenhet handlar det om personen på banken som man bygger relationen med.
Jag hade frågat i min bekantskapskrets vem som har en bra bankperson och sedan bett om att få träffa den personen, förklara min ekonomi och vad det är för affärer jag vill göra med bankens hjälp. Som en start på relationen.
Du vill låna för att investera i onoterade högriskprojekt
Sen tolkar jag det som att du inte har några större tillgångar som man normalt kan belåna (bostad, aktier, fonder…).
Jag tror alla banker - rätt eller fel - kommer vara restriktiva med att låna ut pengar till dig utan säkerhet utifrån ovan. Visst ett “privatlån” på 400 tkr kan du säkert få, men det motsvarar väl bara din nettolön under ett kvartal…
Varför inte bara försöka spara 1 mkr/år och slänga in dem i dina ängelinvesteringar istället?
Hej
Undrar en sak bara vad är anlädningen att du känner dig så stressad och missnöjd med en sådan inkomst så tidigt i livet så ung du har knappt börjat leva och redan stenrik i lön? Vad är anlädningen att du vill ta en sådan stor risk i dina investeringar när du skulle kunna bli bara rikare om 10 -15 år i globala indexfonder med automatisk månadssparande?
Din ålder och inkomst är väl mindre relevant om du bara vill ha banktips. Och om du är så pass ung lär det ha gått från noll till massor på kort tid. Då vill en bank normalt veta mer…
Det beror ju på hur säker den bedöms vara i bankens ögon. Jag ser inte det som konstigt.
Det ska väl alla göra, men jag får intrycket av att du lägger mer i begreppen än vad andra gör, utifrån ditt sätt att skriva. Kan det ligga något i det? Ett nej till ett lån är ju inte detsamma som att inte mötas med respekt t ex. Och vad är det för kredit du söker? Och vad ska du med den till om du drar in 167k i månaden?
Då är det ju därför. Du har svaren ovan. Banken behöver ju tänka på sina garantier. På sätt och vis är det ingen skillnad mot någon som tjänar en tiondel av av du tjänar.
I all välmening: Det har nog många tyckt genom åren. Men banken vill ju ha garantier för sina lån och du verkar sakna dessa. Det är troligare ett bra läge att samla slantar på hög ett par månader och ta det därifrån.