Tips på bank – tjänar ~2MSEK/år

Den här delen är en skrikande varningsklocka för mig. Du är ung, har kort historik av framgång, nästan inga likvida medel och du planerar att låna för att göra ängelinvesteringar. Jag skulle starkt avråda från det.

Förutom att du har kort erfarenhet så är ängelinvesteringar bland det svåraste man kan göra. Du kommer per definition att misslyckas med de flesta av dem och att då låna pengar för detta känns bara dumt. Självklart kan du göra det för att lära dig eller för att det är kul, men då inte med lån. Det krävs dessutom mer kapital än man ofta tror för att kunna gå in med följdinvesteringar för att inte bli utspädd under många år. Ängelinvesteringar har ett romantiskt skimmer över sig som har fått många att kasta bort bra pengar.

Det är något med hela inlägget som säger att du vill mycket men inte riktigt är redo för det. Det är positivt att du i ung ålder vill ta risk och lära dig, det känns som en varningsklocka hur du pratar om det. Det säger jag i all välmening.

Du tjänar bra! Fokusera på att spara ihop en miljon och sedan kan du välja en del av ditt kapital som du avsätter till en lekhink om du verkligen vill göra detta.

10 gillningar

Innan du blir ängel, bygg upp ett kapital på Avanza med några miljoner.
Där kan du belåna din portfölj super smidigt med bra villkor.
Atm kan jag plocka ut 200k till 1.99% ränta

1 gillning

Fråga på det. Kan jag använda pengarna “utanför avanza”? Trodde att det enbart var för att investera ytterligare på börsen?

Du använder lånade pengarna för att behålla värdepapperna så att du kan ta ut dina egna pengar.

1 gillning

Juste! Självklart. Tack för svar.

1 gillning