Anställning och sidosyssla i eget bolag. Hur tänka kring pensionssparande?

Hej! Jag är anställd och har ok lön. Tjänstepension i min anställning. Utöver har jag en bisyssla som ger lite för hög inkomst. Känns som jag borde strukturera upp det bättre än att bara skatta bort majoriteten av min möda i bisysslan. Som jag förstår det kan jag antingen periodisera (hur fungerar det?) eller lägga upp till 35% i pensionsförsäkring och skatta vi uttag (då min inkomst kommer vara lägre). Hur ska jag tänka?

Är bisysslan ett hobbyprojekt eller driver du det i bolagsform? Vilka belopp handlar det om?

Hej! Bisyssla som enskild firma. Ca 200 000 per år.

Ok, i ditt fall hade jag bytt till aktiebolag på studs. Då kan du ta överskottet som utdelning istället för lön. Nu vet jag inte vilken lön du ligger på idag men om den ligger under brytpunkten för statlig inkomstskatt (55k/månad), hade jag i första hand fyllt på lönen för att nå dit och därefter delat ut. Ligger du över är ett AB en no brainer.

Hur ser balansräkning ut. Har du möjlighet att räntefördela överskottet så är det fördelaktigt (Endast 30% skatt). En extra pensionsavsättning låter vettigt om din pensionsprognosen inte ser ut att vara allt för hög.

För att få bästa förutsättningarna för dig skulle jag rekommendera att du ber en rådgivare kolla på just dina siffror och förutsättningar.

Tar du hjälp med bokslut och deklaration av en konsult eller gör du det själv? Gör du det själv idag så köp två timmar rådgivning åtminstone. Det är väl investerade pengar!