Hej jag har en anställning där jag får en lön innan skatt på 45 000kr. Jag har också ett eget AB där jag hyr ut mig själv och all vinst åker in på en kapitalförsäkring i mitt AB och jag tar ut utdelning (ca 200000 kr)enligt förenklingsregeln varje år. Jag har utrymme att också betala ut lön till mig själv från mitt AB men har egentligen inget behov av pengarna. Jag undrar dock om det är klokt att göra det ändå för att maximera pensionsrätter och SGI, dvs ta ut resterande tusenlappar i lön från mitt AB upp till brytpunkten ( brytpunkten idag ligger ungefär på 51 000). Någon som räknat på detta redan och kan ge ett svar?
Motfråga…
Hur långt har du kvar till riktåldern för pension. Kommer du få pension nära eller över 58.000 SEK.
Det är om man inte kommer upp till hög pension alldeles väldigt förmånligt att ta ut lön ur sitt AB ( som kan bedriva ingen verksamhet längre) som ålderspensionär. Allra mest lönsamt om det rör sig om pengar ur avsatta periodiseringsfonder man kan spara i max 6 år.
Upp till visst löneuttag får man som person över riktåldern dubbelt jobbskatteavdrag och betalar bara ca 8% skatt! .
Ovanpå det så sjunker arbetsgivaravgiften ner till bara 10% OCH dom pengarna går oavkortat till DIN statliga pension.
Förutsätter att man kan hålla liv i sitt företag utan alltför stora årliga administrationskostnader till dess pengarna är slut efter ett antal år.
Här kan man mata in och kolla skatteeffekter av mix lön och pension .
Man kan sätta in annat födelseår för att se effekten av att ha nått riktåldern ex 1957 i år.
Tack för svar!
Jag är 50 år så har minst 15 år kvar till pension. Tanken är att köra mitt AB fram till jag är 55 år och sedan lägga det i träda för att ta ut kapitalet när jag är 60 år till 25% skatt
Kollade runt lite mer och 2024 vekar den högsta pensionsgrundande inkomsten för allmän pension vara 47625kr. Så för min del som har en inkomst av tjänst från annan arbetsgivare än mitt AB på 45 000 kr verkar det inte så stor idé att ta ut den lilla mellanskillnaden i lön från mitt AB (47 625-46 000kr=1625kr/mån) för att maximera allmän pension
Hinner du bygga upp så mycket vinster att det är värt att sätta i träda?
Om det går att få ut allt inom 5-7 år efter du lagt av enligt förenklingaregeln så är träda inget att föredra. Framförallt inte om du inte behöver pengarna. Då kan du ju successivt ta ut allt till 20% istället för 25%.
Jag kommer att ha en ordentlig summa strax över 10 miljoner och tar utdelning varje år. Vad jag läst mig till är det ett bra sätt att lägga bolaget i träda för att få ut pengarna till låg skatt. Lite synd dock eftersom jag skulle kunna fortsätta fakturera i bolaget men vill kunna ta ut pengarna när jag fyller 60.
Kan man bilda ett nytt AB och köra på i det? Någon som vet?
Då låter det fullt rimligt med att sätta bolaget i träda.
Du kan inte starta ett nytt AB som gör samma sak. Då diskvalificerar du ditt träda bolag.
Däremot kan du köra samma verksamhet i en EF om du vill. Dock inte så förmånligt för dig om du avser att ha en annan tjänst vid sidan. Blir mycket skatt.
(FAR online är en bättre länk, men kommer inte åt den just nu) sök karensbolag enskild firma - så kommer FAR Online upp som referens)