Gjorde hos en storbank kalkyl för hur mycket jag skulle få låna till ett bostadsköp.
Förutsättningarna jag la in var:
Ensamstående, betalar underhåll för ett barn, inga skulder frånsett CSN-lån på 40 000 kr, nettolön på knappa 60 000 kr/månad, och kontantinsats på 1 miljon kr.
Storbanken tyckte då att jag kunde låna knappt 5.7 miljoner kronor d.v.s köpa för 6.7 miljoner kronor.
Detta skulle med en driftskostnad satt till 5000 kr/månad ge total kostnad för boendet med räntor och amortering efter ränteavdrag på ca: 35 000 kr (41 000 kr innan) d.v.s kvar för mig att leva på 25000 kr/ månad vilket då ska täcka underhåll för ett barn, mat, drivmedel, nöjen, kläder, försäkringar, telefon, abonnemang, ev. bilkostnader, csn-avbetalning, a-kassa avgift, kanske träningskort m.m. Boendekostnaden är då exkl. ev. reparationer, renoveringar etc. kring 3/5 av inkomsten.
Är det verkligen en ansvarsfull utlåning av pengar?
Tja, men det är väl så att säga ett erbjudande?
Sen är det mer upp till dig hur mycket det är rimligt för dig att låna…
Eller, hur menar du?
Din ålder framgår inte men om du är ung och har karriär mm framför dig så är det ju många som hävdar att det är bra att låna för att, så att säga, jämna ut den finansiella situationen över hela livet.
Ja, vet inte hur mycket du betalar i underhåll men om det är 10 så har du 15 kvar, borde inte vara något problem (om det är så du vill leva ditt liv värdesätter boendet enormt).
25000 borde väll räcka gott å väl. Jag har ca 30000 efter skatt.
Bostadskostnad på 7200, tillsammans med andra räkningar hamnar jag på totalt runt 11000 till 12000kr/mån. Sparar alltid 10000kr/mån.
Kvar att leva på brukar vara 8-9000kr/mån.
Nu äger jag bara en skruttbil (som lagas själv vid behov). Och jag betalar inte underhåll för barn.
Hade varit intressant å veta vad du har för levnadskostnader som får dig att haja till över lånelöftet.
Ja, det låter väl som en rimlig nivå för att banken ska säga att du inte får låna mer? Men det gäller ju att du även har lite självkännedom och vet hur mycket du vill ha att lägga på lyxkonsumtion. Låna inte mer än att du kan ha en levnadsstandard du känner dig bekväm med!
Om du vänder på det: Varför skulle det vara bankernas jobb att begränsa de som är villiga att dra ner på lyxen för att kunna köpa bostad?
lite input
Gissar kan bli lite tight om du ska få med transport (bil +drivmedel) o semesterresa i de 25k
Banken säger ju inte att det är något som de anser vara ett klokt val av dig, utan att det är gränsen som de ser för sin kalkyl innan kreditrisken på dig blir för stor. Det är inte bankens uppgift att moralisera kring vad du gör med dina pengar. Om du anser att det är ok att lägga 35k i månaden på boende så ska inte de bry sig, då de uppenbarligen anser att din ekonomi klarar av det utan problem.