Anti-Trump-portfölj

Nej det stämmer inte då de flesta aktier inte går bra. Oddsen att man träffar aktier som fördubblar ens pengar är Ganska liten. Det är inte 50/50 som du får det att framstå.

5 gillningar

Här är min källa:

Från Brøgger et al. 2025

Jösses vad ofta jag länkar till den här studien helt plötsligt. X-axeln är här antalet aktier i en slumpmässigt skapad portfölj som plockar aktier från ett globalt aktieindex. Så till vänster är små portföljer, till höger större portföljer. Den streckade linjen är indexets avkastning, och den heldragna svarta linjen är portföljernas medianavkastning. Som du ser är den något högre för väldigt små portföjer, men i övrigt är den identisk med indexets avkastning.

Men om du har en annan studie som visar på motsatsen så är jag absolut intresserad.

Om jag fick det att framstå som att det är 50/50 så misslyckades jag grovt. Men jag sade i alla fall aldrig att så är fallet, för det är det ju verkligen inte. Chansen att träffa en aktie som dubblar ens pengar på ett år är väldigt liten. Men chansen att dubbla sina pengar på ett år genom att investera i ett globalt aktieindex är i princip noll, åtminstone realt. Nominellt skulle det ju kunna inträffa om Sverige hade en inflationskris och kronan störtdök i värde, men det är ju en annan sak. Så vad jag sade, att chansen är mycket större genom att investera i några få enskilda aktier stämmer.

Det är för övrigt vad den grå arean i grafen ovan visar. Den visar 95 % av alla utfall för de slumpade portföljerna. Du kan se att utfallsrymden är mycket större för små portföljer, och när vi kommer ned under typ 30 innehav fullkomligt exploderar den. Så ett fåtal av de små portföljerna fick ett otroligt bra resultat, långt över index, medan ett fåtal fick ett absolut katastrofalt resultat, långt under index. Men arean är symmetrisk, och medianvärdet är indexets värde, eller pyttelite högre för riktigt små portföljer.

1 gillning