Kikade på Avanza. På 5 år ligger Plus alla bolag Sverige på 11 plats och på 3 år på 18 plats. Förstaplatsen tar Avanza zero hem med råge. Avanza zero har tex utvecklats 54 % på 3 år medan det är vad Plus endast utvecklats på 5 år. Även många andra fonder har utvecklats mycket bättre än Plus.
Varför är det sådan stor skillnad? De är ju indexfonder med i stort sett samma bolag. Borde inte motivera sådana skillnader tycker jag.
Avanza Zero följer SIX30RX som följer de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen (från faktabladet). Plus Alla bolag följer SIXPRX som innehåller alla bolag på OMX Stockholm. De följer verkligen inte samma bolag.
Vet att Avanza är smalare, men ändå index. Men det skiljer ganska mycket mellan andra mer normala svenska indexfonder också.
Så det handlar mer om helheten. Jag tycker inte Plus kan rekommenderas om man ser till andra liknande svenska indexfonders utveckling på tex hela 5 år.
“Åh nej, X har gått bättre än Y de senaste åren! Nu måste vi alla omedelbart byta till X eftersom kortsiktig historisk avkastning definitivt indikerar god framtida avkastning!”
Alla skulle nog göra så om det vore så enkelt.
Det är en basal och intuitiv (men felaktig) tanke, det behövs mer analys än så.
Skulle det vara så enkelt att man bara kunde titta på vad som har gått bra tidigare och köpa det så skulle vi alla ha varit rika.
Jämför man med Nordnet Sverige de sista fem åren har Plus legat bättre i stor sett hela tiden. Typ bara nu i år som Nordnet gick om. Meloner vs Druvor om du tittar på företagen som indexerna innehåller. Ibland är det bra att vara stor, och ibland bra att vara liten så man kan växa.
Om du tycker att det känns som en rimlig idé att välja fond baserat på hur den gått de senaste fem åren så behöver du läsa på mer. Det är inte på något sätt en faktor man ska ta hänsyn till när man väljer en fond, framförallt inte en indexfond. Hur två olika index gått jämfört med varandra säger inget om hur de kommer att gå i framtiden.
Ja, plus alla bolag innehåller som sagt typ alla bolag på svenska börsen. Dvs också många skräpbolag. Men vill du åt så många bolag som möjligt så är det rätt val. Själv kör jag andra svenska indexfonder med lägre avgifter och som har gått bättre. Gillar också avanza zero trots att det är en smal fond, men innehåller flera svenska kvalitetsbolag.
Kör främst globala indexfonder. Sverigedelen är typ lekhink och då gillar jag att hitta ”vinnare”. Att köpa hela nålstacken i lilla sverige ökar inte differentieringen nämnvärt jämfört med globala indexfonder.
Ja, jag ser det som “bredd” / hur brett den täcker marknadsindexet. Många börjar ju “uppifrån” (storbolag) och täcker neråt till de slutar och tycker bolagen nedanför det är för små.