Plus alla bolag Sverige gått sämre än många andra svenskaindexfonder

Kikade på Avanza. På 5 år ligger Plus alla bolag Sverige på 11 plats och på 3 år på 18 plats. Förstaplatsen tar Avanza zero hem med råge. Avanza zero har tex utvecklats 54 % på 3 år medan det är vad Plus endast utvecklats på 5 år. Även många andra fonder har utvecklats mycket bättre än Plus.

Varför är det sådan stor skillnad? De är ju indexfonder med i stort sett samma bolag. Borde inte motivera sådana skillnader tycker jag.

Har du kollat på vilka bolag som ingår i fonderna? Det skiljer sig en hel del då Avanza Zero är mycket smalare.

3 gillningar

Avanza Zero följer SIX30RX som följer de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen (från faktabladet). Plus Alla bolag följer SIXPRX som innehåller alla bolag på OMX Stockholm. De följer verkligen inte samma bolag.

4 gillningar

Vilken fond ska jag välja?

1 gillning

Vet att Avanza är smalare, men ändå index. Men det skiljer ganska mycket mellan andra mer normala svenska indexfonder också.

Så det handlar mer om helheten. Jag tycker inte Plus kan rekommenderas om man ser till andra liknande svenska indexfonders utveckling på tex hela 5 år.

Alla index är inte samma sak. Olika index följer olika segment av marknaden.

1 gillning

För att de följer helt olika index. Som har utvecklats ganska olika.

Ava Zero följer OMXS30 som är de 30 mest omsatta bolagen marknadsviktat.

Plus alla bolag följer hela svenska börsen marknadsviktat.

1 gillning

“Åh nej, X har gått bättre än Y de senaste åren! Nu måste vi alla omedelbart byta till X eftersom kortsiktig historisk avkastning definitivt indikerar god framtida avkastning!”

Tror du inte att alla skulle göra så här om det vore så enkelt?

Det är en så basal och intuitiv (men felaktig) tanke att det inte ens kan kallas analys.

Vilken femåring som helst kan göra en sådan analys så det säger sig självt att det inte funkar så.

7 gillningar

Jämför man med Nordnet Sverige de sista fem åren har Plus legat bättre i stor sett hela tiden. Typ bara nu i år som Nordnet gick om. Meloner vs Druvor om du tittar på företagen som indexerna innehåller. Ibland är det bra att vara stor, och ibland bra att vara liten så man kan växa.

Svenska småbolag gick jättebra fram till ~2022 och har sedan dess gått dåligt, medans största bolagen gått bra senaste åren.

2 gillningar