Äntligen hittat spänning i vardagen - daytradar bull/bear certifikat på marginalen

Jag prövade att handla turbo-warranter (DAX underliggande) en dag, tanken var att det skulle stå och tuffa medan jag höll på med mitt vanliga kontorsjobb. Jag fick inte så mycket gjort på jobbet den dagen eftersom det var så otroligt stora svängningar och varierande hävstång. Det kändes mer som att sitta vid ett roulettebord än en investering. Skojigt att pröva en gång men inte något jag skulle vilja göra särskilt ofta.

1 gillning

Köp för 2% av 100000 med 100 i hävstång och behåll den ett dygn.
Det blir 2000kr som vid en uppgång av index med 2% ger vinst på 4000.
Vid nedgång med 2% en förlust på 2000.
Vilket är det maximala man kan förlora på en dag.
Med samma belopp i indexfond blir utfallet plus eller minus 2000 beroende på riktning.

Varje dygn som index går upp utan att det någon gång varit ner mer än en procent får man dubbla vinsten.
Varje dygn index nån gång varit ner mer än en procent är förlusten 2000kr.
Är nedgången större än 2% blir förlusten större med en indexfond.

Lite högre avgifter på såna här produkter än på en indexfond så vinsten vid positiv utveckling blir dock inte riktigt det dubbla.
Sen har man de gånger när index är ner mer än en procent nån gång och sen vänder upp igen som man får en förlust på 2000kr fast index stänger bättre än minus en procent.
De dagar index slutar mellan noll och minus en procent blir förlusten dubbel mot en indexfond dock begränsad till max två procent.
Trots dessa exempel på negativa utfall så blir det på totalen mycket mer lönsamt än att inneha en indexfond.

Så därför blir det att med ett så litet risktagande som med två procent av sitt kapital ger det högre vinst med lägre risk.

2 gillningar

image

3 gillningar

Nu räknade han inte.
Han svarade som en robot.

1 gillning

Du har inte tagit hänsyn till hur ofta dessa olika utfall sker. Det måste du göra.

Så din uträkning är ofullständig.

Du har inte tagit hänsyn till risken och detta har du inte visat med din beräkning.

1 gillning

Jag har tagit hänsyn till det.
Den förbättrade avkastningen ger med råge mer kapital än de fall där det ger en större förlust.
Kul ändå att du förkastar idén direkt utan att ha full insikt i alla detaljer.
Det där beteendet måste du jobba med, det kommer hindra dig från många möjligheter i livet.

1 gillning

Nej det har du inte gjort i din beräkning.

Ingenstanns står sannolikheten för att du antingen förlorar dagens satsade kapital eller gör stor vinst.

2 gillningar

Du påstår saker. Du vet inte vad jag vet. Nu börjar du gränsa till personangrepp.

Antingen visar du stöd för ditt påstående att det är mer avkastning till mindre risk än index eller så avfärdar jag det.

Du gjorde påståendet, du har bevisbördan.

1 gillning

Det beror väl helt på hur man värderar olika risker. Om den risk man är rädd för är att förlora mer än 2% nominellt på en dag så är risken 0 med hävstångsvarianten och klart större än så med en standardinvestering.

Ska vi börja definera om risk nu?

Om jag är livrädd för att tjäna flera tusen en dag, vad är risken då?

Ja även i det fallet.

Bevisbördan ligger på dig. Du vet inte vad jag vet.

@Trusk

Fr o m nu avfärdar jag dig som troll. Du ramlar in och börjar veva utan någon som helst ödmjukhet eller vilja att förklara eller ta emot ifrågasättande.

1 gillning

Vill du inte lära dig nåt så kan du hålla för ögon och öron och kalla andra för troll.
Eget val.

2 gillningar

Det är väl ingen som definierat risk i den här tråden, men jag skulle hävda att standarddefinitionen är att risk är sannolikheten för ett dåligt utfall.

Det håller jag inte med om. Utan risk måste vara en viktad del av utfallsdistributionen.

Inte sannolikheten för ett visst dåligt utfall. Såsom att man viktar dåliga utfall med storleken på hur dåliga de är. Så att man kombinerar sannolikheten för att förlora lite och stt förlora mycket.

Vilket är precis det som @Trusk inte gjort i sin uträkning, tagit hänsyn till sannolikheten för de olika utfallen och viktat ihop det.

Din beräkning är ganska ofullständig då du helt förringar kostnaden för riskpremien som skapar en rejäl skevhet i fördelningen. Riskpremieförlusten på en knockad turbowarrant är ganska hög och ger en signifikant effekt i praktiken.

Skapas en turbo long på omx30 på t.ex 2500 med hävstång 100 så kommer den kosta omkring (2500-2475) + 5 med riskpremien inräknad, dvs 30 kr. Indikativ hävstång blir således 83. Går index upp 1% går den upp 83%, men går det ner 1% knockas den. En statistisk uppförsbacke på 17% alltså att ta igen.

Jag har för mig att jag har en backtest liggandes någonstans där man kan leka med riskpremie, finaniseringsränta, spread och hävstång. Ska se om jag kan få fram den för publikt lekande.

2 gillningar

Ser vi fram mot.:grinning: