Trading - Den oetiska branschen. Mina erfarenheter och tankar

Hej alla sparare och investerare,

Andreas heter jag och jag är ny här på forumet. För ett par dagar sedan så slängde jag iväg ett mejl till Jan om att han borde ta upp trading i sin podd då det är ett ämne som inte alltför ofta pratas om. För att sprida mina erfarenheter, tankar och även förhoppningsvis ta del av era kunskaper kring detta så registrerade jag mig här på forumet.

För att inlägget ska bli lättläst så länkar jag inte till någon forskning men för den som vill så kan man själv googla för att hitta en massa olika artiklar om detta.

Min historia:

För ett par år sedan i mina yngre dagar så blev jag intresserad av ‘‘trading’’ efter att ha hört talas om det i flera sammanhang. Det började efter att jag hade sett en dokumentär där någon som hette Ricky Gutierrez påstod sig vara en framgångsrik trader. Han framstod som oerhört sympatisk, ödmjuk och kunnig för sin unga ålder och det i kombination med min okunskap om marknaderna gjorde att jag ville lära mig av honom.

En kort tid efter att ha sett hans dokumentär så bestämde jag mig för att köpa en av hans tradingkurser för ett par tusenlappar med förhoppningen om att jag skulle lära mig att trada. Jag fick lära mig om att trada med trenden, vikten av att rita support linjer, använda flera tekniska indikatorer såsom MACD, Elliot waves och RSI. Jag fick även lära mig grunderna i hur man läser tekniska rapporter.

Som nybörjare så är det lätt att tro att det inte kan vara så svårt då man enkelt kan observera att marknaden rör sig upp och ner under dagen och därmed borde man kunna tjäna någon bråkdel av en procent på en dag.

Till min stora förvåning där och då så lyckades jag inte ens i närheten efterlikna vad han påstod sig vara en konservativt förväntad avkastning. Istället så insåg jag att jag hade förlorat ett par tusenlappar på att ha köpt något som inte alls visade sig funka.

Eftersom jag hade ett stort intresse för finansmarknaderna så valde jag dock att fortsätta lära mig mer om detta då jag fortfarande trodde på konceptet. Jag spenderade pengar på nya kurser som var ännu dyrare med förhoppningen om att jag skulle lyckas men icke. Jag fortsatte bara att bränna pengar.

Efter ett par år så började jag inse att felet kanske inte ligger hos mig. Jag började läsa på om vad forskningen säger och fann mer och mer stöd för att det hela inte är så enkelt som det verkar.

En av de första studierna jag läste var en brasiliansk studie där endast ca 1 % hade en högre nettoavkastning än den brasilianska minimilönen. Och studie efter studie visade att hela branschen är betydligt mer glorifierad än vad de som säljer dyra tradingkurser vill ge sken av.

Min åsikt är att hela branschen är en oerhört smutsig industri och det säger jag efter att ha gått igenom hur mycket forskning, data och recensioner som helst. Jag har även följt flera hundratals youtubers för att försöka få förstå hur utbrett problemet är. Allihopa verkar vara jämlikar och samma goda kålsupare.

I samma veva som jag började ta del av vetenskapliga studier så fann jag även Jans hemsida tack och lov och lärde mig om ‘‘hur man ska’’ investera’’.

På senare år har jag även uppmärksammat att alltfler stora aktörer har blivit stämda för sin falska marknadsföring och lögner. Bland annat Raging Bull och Warrior Trading som verkar ha lurat folk på flera hundratals miljoner.

Att ‘‘lära folk’’ att trada är en guldgruva för de som säljer kurser, men det är ett ekonomiskt nederlag för de som väljer att tro på det.

Jag har även noterat att registrerade tradingfirmor i USA numera säljer kurser (exempelvis SMB Capital). Min spontana tanke är att de kanske för 30-40 år kunde trada lite grann för då var marknaden mindre effektiv än vad den är idag. Men numera så har de insett att det inte går och därför säljer de dyra kurser för att de inte vill lägga ner sin verksamhet.

Även Buffett har ju påpekat att marknaden är väldigt mycket mer effektiv idag än på hans tid vilket är fullkomligt naturligt då tillgängligheten av information är större än någonsin.

Ett par insikter som jag har fått med tiden är:

1. Nästan alla som offentligt hävdar att de tradar och slår marknaden säljer ofantligt dyra kurser. I många fall handlar det om så mycket som 20 000kr - 50 000kr för en enstaka kurs.
  2. Ingen som jag har hittat som påstår sig trada har kunnat belägga att de kan slå marknaden konsekvent över en längre tidsram med ett stort data underlag. Det kanske finns någon, men jag har inte hittat en enda som kan belägga sin framgång.
  3. Fler och fler stora aktörer som säljer dyra kurser har blivit stämda rätt nyligen av amerikanska ‘‘Federal Trade Commission’’ för falsk marknadsföring och för att ha lurat sina kunder. Ett exempel på detta är den hyfsat stora aktören ‘‘Warrior Trading’’ som flera har haft förtroende för tidigare.
  4. Hur mycket jag än har försökt så har jag inte förmått att kunna identifiera en riktig trader som kan presentera bevis på sin framgång. Detta finner jag oerhört knepigt.
  1. Tradingbranschen handlar inte om att lära andra att trada. Det handlar om att med falsk marknadsföring sko sig på naiva människor som vill tjäna pengar. Väldigt oetiskt och omoraliskt.

Min slutsats är att trading i stort sätt är ett ‘‘påhittat’’ yrke. Anledningen till att vi kan veta att exempelvis läkare, snickare och ingenjörer är verkliga yrken är för att vi kan bekräfta det på olika sätt. Men om jag och andra inte kan hitta en enda trader som kan belägga sin framgång, då anser jag att det i stort sätt måste vara bluff och båg eller vara något som extremt få behärskar.

Möjligtvis finns det kanske några enstaka företag i världen med massor med resurser som tradar med hjälp av olika algoritmer. Men de kan man ju knappast tävla emot och slår de ens index över tid? Känns inte helt självklart. Manuell trading med överavkastning gentemot index över långa tidsperioder tror jag är ren bluff.

Om de sitter på det ‘‘hemliga’’ receptet och det är hård konkurrens så kommer de knappast heller vilja dela med sig av sin kunskap.

Att lära sig att trada är helt meningslöst anser jag.

Vad är era tankar och erfarenheter?

För min del blir det numera fokus på indexförvaltning och fastigheter, känns som två konservativa investeringsmetoder som har bra data bakom sig.

7 gillningar

Jag har en fråga till dig. När du precis hade sett den där dokumentären, när du börjat kolla runt på olika traders och dess resultat, läst på om kurser… Stötte du någonsin på någon eller något som avrådde dig från kurserna, eller trading överlag? Vad hade du för inställning till skeptikerna, och vad var ditt försvar till att ändå “köra på”?

Finns det något som någon skulle kunnat säga för att du inte skulle börja tradea, utan istället lagt pengarna i indexfonder, eller hade du avfärdat allt som tråkigt med dåliga resultat?

7 gillningar

En bra video på ämnet, som i stort sett säger exakt samma som du kommit fram till:

3 gillningar

Tack för ett värdefullt inlägg!
Här Tar Jan och Caroline upp akademiska studier om sparande.

3 gillningar

Den första kritiken som fick mig att öppna ögonen var en kritik som släpptes av den stora youtubern ‘‘Coffeezilla’’. Han gick in och tvärsågade Ricky och andra gurus. Kort därefter så fann jag Jans sida.

Innan jag köpte den första kursen så hade jag så dåliga kunskaper om marknaderna att jag inte ens förstod vad index var eller vad det innebar att ‘‘slå marknaden’’. Jag hade aldrig ens hört någon använda de begreppen eftersom jag hängde på olika ‘‘tradingforum’’. Ricky använde medvetet aldrig ord såsom: ‘‘Index’’, ‘‘slå marknaden’’ etc. Givetvis för att avleda sina kunder ifrån att få fram sanningen.

Men på sikt sedan så hörde jag ju flera kritiker - Jan, Coffeezilla och ett par andra.

Jag körde på för att många hade en otrolig auktoritet och övertalningsförmåga. Tror jag blev såld på den undermedvetna kommunikationen, den som man inte kan läsa av. Många hade väldigt effektiva säljtunnlar.

Andra hade ju anlitat advokater för att i princip öppet kunna ljuga i videorna för att sedan ha en pytteliten ‘‘disclaimer’’ som knappt är läsbar på deras sida. Sjukt att man kan göra så och kringgå lagen.

Men man lär sig… jag tror även att eftersom den första kursen inte var så dyr - ett par tusenlappar, så valde jag att köra på haha.

Men man lever och man lär och tur är väl det!

1 gillning

Tackar! Har inte sett den videon men jag känner igen de två. Ska se på den nu :).

Tack för att delar med dig av din upplevelse Andreas, och välkommen hit! :slight_smile:

När jag började investera för sju åtta år sedan var det flera kollegor som satt och daytradade och den tiden/ansträngningen de lade ner på det kändes inte värt det. Speciellt eftersom de många gånger tippade fel. Dock fick det mig att våga lägga in lite pengar på Apple-aktien via Avanza. Sakta men säkert gick aktien upp och jag vågade satsa på andra aktier som Netflix, Microsoft och LinkedIn. Win some, lose some, men överlag har det gått väldigt bra för mig. Med det sagt kan jag inte påstå att jag är expert på investering utan tror snarare på att jag haft flyt.

Det var först på senare tid som jag började förstå att man kan köpa indexfonder som gör en hel del av jobbet åt en och som man inte behöver hålla koll på vid varje kvartalsrapport. Ändå har jag fortfarande kvar enstaka aktier som har fått något av ett affektionsvärde eftersom de gått så bra.

Jag har själv blivit skonad från dessa “traders” men har på min nuvarande arbetsplats ett par kollegor som fortfarande tror att de kan “slå index”. När jag frågar dem hur det går brukar de bara lyfta upp de tillfällen då det gått bra (aldrig när de förlorat pengar) vilket gör mig väldigt trygg i att min strategi håller i längden och att jag kan sova gott om nätterna. Till och med nu när börsen svänger känner jag mig bekväm eftersom jag vet att om jag bara låter pengarna vara kommer det att gå bra på sikt.

Tyvärr kommer dessa “gurus” som du beskriver alltid att kunna hållas eftersom de håller sig på rätt sida om lagen. De är väldigt duktiga på att locka med snabba vinster för små ansträngningar. Det mest övertygande argumentet som jag hört om varför de är oseriösa tror jag kom från just Coffeezilla: om de nu är så duktiga på att tjäna stora pengar på att investera, varför håller de inte på med det istället för att slösa tid på att hålla alla dessa utbildningar?

2 gillningar

“Gurus” som figurerar på nätet är påfallande ofta amerikanska och vill, mer eller mindre inlindat, i slutänden alltid sälja något.

De som lyckas på riktigt med sin trading har inget behov av att exponera sig eller sälja något. Men att därav dra slutsatsen att de inte finns är ganska naivt, så som jag ser det.

Vissa trading kurser lägger till riktiga värdeskapande föreläsningar i sina produkter också. T.ex house flipping, långtids investering, företag och skatte system etc.

Då kan kursen med trading se mer legitimt ut när man använder enteprenörer/ experter från annat håll som kommer med bra genomgångar på saker som faktiskt funkar.
Man ifrågasätter inte trading delen för det andra går ju att göra.

Som generell regel bör man nog aldrig föreslå trading som en bra investerings strategi men skillnaden mellan trading och investering är inte så svart och vit som man kan tro vid första anblick. Enligt mig handlar bara om tidshorisont och vem vet vilken tidshorisont som är rätt. (detta går ju såklart att argumentera om).

Om du är tillräckligt duktig så kan du tjäna massor på kortsiktiga investeringar men dessa personer kommer aldrig dela med sig sin kunskap i online kurser, de kommer antingen förvalta eget kapital eller be att förvalta några hundra miljoner och få feta kickbacks för performance. Duktiga traders/investerare vet ju att ju större traden är ju mindre marginal finns det då att man kommer vi en punkt börja röra marknaden med sina positioner. Man kommer ju definitivt inte dela med sig om detta till andra för några tusenlappar.

1 gillning

Hej andreas,

Här är min strategi sen några år tillbaka (Dragon portfolio) bortsett att jag inte äger några räntepapper. Följer det inte slaviskt men använder det som utgångspunkt för mina innehav.
Hjälper lite vänner med deras investeringar och i år är portföljerna upp runt 10%.
Man kan säga att jag swingtradear, vilket i mitt fall innebär att jag viktar om ca 5-6 gånger per år. Jag har gjort nästan alla fel man kan göra som tradear men de de flesta gjorde jag i början. Det som fungerar för mig är disciplin och tålamod. Att inte bli rädd eller girig är också något som fungerat för mig över tid. Trading är inte mitt levebröd men jag tror att det kommer bli det om några år då avkastningen snart går att leva på. Bifogar lite bilder på vad dragon portfolio är samt mina egna innhav för tillfället och utveckling sedan start.

Jag hade inte använt OMX stockholm som jämförelseindex :slight_smile:
Men ja Dragon är en väldigt spännande strategi och som över tid fungerar.

1 gillning

1 gillning