Såhär tänker jag kring dagshandel

Hej allesammans!

Har varit i börsvädret i dryga 8 år och börjar känna mig trött på livet men känner att jag har något att dela med mig av som kan vara av rejält värde. Nu är det så att jag inte har genererat någon profit ännu, men har ju tusentals timmar av granulära observationer och makrotänk.

Hursomhelst, här kommer destillatet.

• Som en del annat känns det komplext och avancerat. Gäller även att tänka agilt och ur flera, ibland obskyra synvinklar

• CCI (Commodity Channel Index), är bara en MA (glidande medelvärde) som rör sig i ett spann utifrån ett utgångsläge. Blir därmed en position på priset inom datafönstret (tänk radar typ), det mesta håller sig inom -300/+300. Datafönstret är ju en smaksak, men vanliga värden som 20, 50, 100 och 200 duger, använd sunt förnuft, vilken dygnsrytm/tidshorisont mäter du och hur länge skall affären hållas. Man kan parameter-optimisera & robusthetstesta dessa saker på olika tidsintervaller för att få till vettiga kombinationer men i allmänhet är det bra att hålla en rak fast linje någonstans och bara lära sig att “leva” med den

• Man tittar på korrelationen mellan prislinjegrafen och CCI-grafen för att se mönster i formationer samt eventuella divergenser och ledande topp- och bottenstudsar

• Ser marknaden som en hjärtfrekvens, använder därmed linjegraf. Ser ju sannerligen inte ut som en hjärtfrekvensgraf men handlar om att ha musikaliskt och rytmiskt tänk i hur man känner marknadens impulser och responser. Kan även se det som en vågmaskin

• Gör en multi-timeframe analysis, ögnar igenom från månadsperspektiv ned till 1-minutsperspektiv. Bildar en uppfattning om förhållandet mellan motiv-/korrektionsvågssekvensen (t.ex. </>50 eller dylikt). Sätter ihop vågorna i kluster om det är många små sådana och viktar lutningen (därmed viktigt med slope strength, lutning på kurvan, genomsnittligt momentum, tänk dock på att det kan lagga), och stora vågorna har ju en tydligt motverkande/samverkande effekt, gäller där att ha ett kronologiskt fokuserat processtänk

• Blir därmed en högst subjektiv uppskattning av marknadens motiverande drivkraft och ju mer någon följer ett ramverk desto mer intuition ackumuleras övertid, d.v.s. minnen och erfarenheter som kultiverar en instinkt, och det räknas verkligen i ärlighetens namn

• Mycket i marknaden känner jag handlar om att mäta kvoter och summera ett utfall, som ett poängkort (+/-): UPP eller NER

• Volatiliteten är viktig att hålla koll på, men man kan välja att se vidden i vågorna bara och förstå styrkan i rytmen. Däremot måste man veta hur många punkter priset rör sig, ha koll på riskmåttet

• Halva leken är psykologi och att känna sina egna kognitiva instinkter och beteendemönster och om man följer vettiga beslutsmönster (och återkoppling & reflektion på det)

• Trade management är även viktigt, beror på förvaltningsstil, frekvens. Se till att inte missa realiserandet av profit, ibland vänder det snabbt och då gäller det att se de uppenbara tecknen och stänga det som stängas kan

Önskar ett Gott Nytt År 2023!

Det här går inte ihop för mig. Om dina idéer hade något värde borde du väl ha extraherat detta i form av reavinster?

Vart kan jag skriva upp mig?

8lifeismorebeautifulthananymeaning8@protonmail.ch

Generellt är många på det här forumet kritiska till dagshandel, för inte ens professionella med god utbildning lyckas (i genomsnitt) slå en bred indexfond.

Jag ägnade flera år åt simuleringar och backtester, men spelade inte bort pengarna på högintensiv trading.
Jag hittade några strategier som slutade fungera när jag testade irl istället för på historiska data.
Sedan var det några som var ganska enkla och går att tillämpa praktiskt, men de går emot min peronlighet för jag har jobbigt att leva med volatilitet.

Tänk på all arbetstid du lagt ned utan vinst. Är det inte bättre att köpa en ok indexfond och troligen ha en värdeökning mellan +50% till +90% om fem år?

Jag har (idag) sju olika moduler där jag rankar olika aspeker hos olika fonder, men vid sammanvägning till en total bedömning, då ligger Länsförsäkringar Global index och Handelsbanken USA Ind Crit väldigt högt nästan alltid.

Mitt rankingsystem hjälper mig att hålla mig någorlunda nykter i mitt finansella tänkande, för (bra) indexfonder ger ok avkastning till lite lägre risk än många andra strategier och fonder.