Efter att ha ägt tråkiga indexfonder har jag äntligen hittat något som ger mig puls igen. Började nyligen att handla bull och bear certifikat med 20x hävstång på OMX30. Sitter och daytradar så mycket som möjligt när jag har tid.
Min strategi är enkel - när indexet går upp tre punkter köper jag bear, när det går ner tre punkter köper jag bull. Använder stop loss på -15% och tar hem vinsten vid +10%. Kör med cirka 75% av portföljen eftersom man måste ha marginal för svängningar.
Första veckan gick det helt otroligt bra, var upp 23% på hela portföljen. Andra veckan förlorade jag typ hälften men det var för att jag inte följde min strategi strikt nog. Nu tredje veckan har jag skärpt mig och kör stenhårt på min 3-punkts-regel.
Någon annan som kör liknande strategier? Tips på andra instrument med ännu högre hävstång?
Med all välmening så skulle jag rekommendera en högre sparkvot istället för en ökad risk som du antagligen inte kommer få betalt för på sikt. Speciellt om det handlar om ”att få spänning i vardagen”
Väl medveten kring att det finns annorlunda strategier, önskar jag dig lycka till framöver också.
Vill man ha högre hävstång än bull/bear-certifikat, kan man kika på turbowarranter. Stor varning här dock. Jakten på snabba vinster och höga kickar kan lätt resultera i stora förluster, särskilt om man har tendenser till spelberoende. Jag skulle ta ett steg tillbaka och fundera på om risknivån verkligen är hållbar på lång sikt.
Går det bra i början så tänker han “Detta funkar! Jag är smartare än alla andra så jag går all in och tar lån på huset också” och det är då systemet slutar fungera.
Tror ingen kan lyckas stoppa sig själv om man har ett sådan system och ligger plus några 100% på några veckor. Då har man ändå bevis på att det kan faktisk fungera så tar man förlusterna så kommer det snart vända och gå lika bra som i början.
Har han tur så fungerar inte systemet snabbt och ger upp sen ser det som en bra lärdom att index and chill.
Jag vill testa daytrading med små summor och har förstått att man på Avanza ska köpa bull/bear-certifikat där det står ‘AVA’.
Jag undrar vad ‘resetnivå daglig’ betyder? Och om jag lägger 500 kr på exempelvis BULL OMX X20 AVA 30 och går back, kan jag förlora mer än 500 kr? Kan jag alltså bli skyldig pengar?
Jag har också hört att man inte bör hålla dessa certifikat längre än en dag, även om man ligger på förlust, på grund av urholknings-effekten.
Värt att hålla koll på kostnader, courtageklass mini kostar dessa 19kr att handla dvs ca 4% köpavgift och 4% säljavgift på 500kr, utöver det tillkommer spread som också blir en % kostnad på köp och sälj som varierar beroende på hur många som handlar, kan vara allt från 0,05% till flera %.
Efter att ha ägt en tråkig täljstenskamin har jag äntligen hittat något som ger mig puls igen.
Började nyligen att jonglera med blåslampor med familjens liv som insats och tro mig, då håller man uppe värmen.
Grattis att du kommit till insikt hur man tjänar pengar.
Varför ha sitt kapital i indexfonder som knappt avkastar nåt när det finns hävstångsprodukter som genererar så mycket mer?
Använd dig av knockoutwarranter med så hög hävstång som möjligt med en liten del av ditt kapital i taget.
Om du till exempel investerar 2% av ditt kapital på omx30 med 100 i hävstång så kommer du få dubbla utväxlingen jämfört med en indexfond som följer omx30.
Samtidigt som du inte riskerar att förlora mer än 2% även om det blir en riktig krasch.
Bättre avkastning och mindre risktagande på en och samma gång.
Jag fattar att du skojar men så ingen nybörjare får för sig att detta är mindre risk. Det är inte mindre risk. Sannolikheten att man förlorar de där 2% är så hög så att de få vinster man gör imte kompenserar. I genomsnitt förlorar man.
Har du räknat ut det? Skulle tro att det bara var en gissning.
För om ditt uttalande skulle stämma krävs det att alla mina uträkningar är fel och min dator drabbats av ett virus så att alla formler räknar fel.
Det anser jag mindre troligt än att du bara gissade.