Äntligen kan vi flytta äldre pensioner!

I onsdag beslöt riksdagen att vi även ska kunna flytta pensioner tecknade före 1 juli 2007. Förra året togs beslut att man skulle kunna flytta pensioner tecknade från 1 juli 2007, men nu gäller det alltså även tidigare pensioner.

Himla bra!! En brasklapp är att det precis som tidigare bara gäller försäkringar med fonder i, inte traditionella försäkringar. Utökad flytträtt för pensioner! - Pensionsguiden

15 gillningar

Ping @smaspararguiden :slight_smile:

3 gillningar

Bra, nu är det bara de kollektivavtalade kvar.

1 gillning

:champagne::clinking_glasses::grinning::+1::+1:

Hade ingen aning om att det var på gång just nu! Tack!

1 gillning

:thinking: kollektivavtalade har man väl alltid haft rätt att flytta? Förvisa mindre urval men alltid bra avgifter. Eller är jag fel på det?

Du kan bara flytta dit dom vill och du kan inte lösa ut små skvättar.

Ja, du kan flytta, men bara inom det upphandlade urvalet. Å man kan inte förtidslösa så det har sina brister precis som @E.D skriver.

Fri flytträtt tror jag att vi kan glömma… tyvärr… :frowning:

Går att läsa även här :+1:. Andreas @smaspararguiden har fullt upp med ungen just nu :grin::heart:

1 gillning

Det går framåt! Kul att det är beslutat nu.

Vi skrev om det i januari (uppdaterade nu utifrån att det är beslutat). Snart kan du flytta gamla pensioner.

Vad jag förstår är det samma förslag som låg då som nu har blivit verklighet. Håller du med @Monica eller har det ändrats något väsentligt på vägen?

5 gillningar

Jag delar din uppfattning, det är samma förslag. :grinning:

1 gillning

Sant! Men avgifterna är åtminstone bra tänker jag :slight_smile:

Om du flyttar skvättar från samma arbetsgivare till ett bolag då slås de ihop till ett konto som gör det lite lättare att hantera. Åtminstone något.

Själva sitter vi fast med skvättar som inte gått att flytta med usel avkastning pga höga avgifter. Eller vad säger som 10% av kapitalet per år :joy:

2 gillningar

Tack @Monica !