Utökad flytträtt på gång för gamla tjänstepensioner

Tänkte bara flagga för denna artikeln från Småspararguiden. Jag blev jätteglad när jag såg den :slight_smile:

Min sammanfattning är att lagstiftningen (äntligen) kan komma att ändras och utökas till att

• inkludera tjänstepensioner tagna före 1 juli 2007
  • eventuellt även att kravet ändras så att arbetsgivaren inte längre måste skriva under! Detta ska, som jag förstår det, gälla både nyare och gamla tjänstepensioner.
  • sannolikt störst fördel för fondlösningar men gynnar också gamla trad

Stor fördel för alla oss som sitter med svindyra gamla TP fribrev som är icke-kollektivavtalade där senaste årens börsuppgång knappt märks på värdet pga de sanslös avgifterna :slight_smile:

Kollektivavtalade tjänstepensioner är åtminstone lätta och billiga att flytta om än med begränsat urval beroende på vilken upphandling som skett per avtalsområde. Dessa pensioner kan man så gott som alltid hitta vettiga lösningar för. Så är det inte för icke-kollektivavtalade.

Nu är det bara att hålla tummarna att Riksdagen fattar bra beslut, så som de faktiskt tagit de senare åren just kring oss försäkringstagares rättigheter mht våra tjänstepensioner :+1:

6 gillningar

Nu har jag läst en hel del om detta men är överaskad om en sak: Varför ska det gälla bara fribrev som det skrivs i artikeln? Nu går det ju snabbt ätt göra ett sparande till ett fribrev. Någon som kan bekräfta att det stämmer?

Jag har en aktiv fondförsäkring från före 2007 med flytträtt. Flyttavgift och kapitalavgiften har sänkts över åren eftersom diskusioner om ämnet har blivit allt större.
Tror många bolag kommer att ta bort de snart så fort man antyder man är på väg att byta. Blir som bolån typ. Vi får se. Nästa steg är att erbjuda flexibilitet i uttag m.m. Konkurrensen blir sundare helt enkelt.

Min killgissning är att

1. Fribrev är det stora antalet
  2. Om det är en så gammal pågående TP dvs man arbetar fortfarande för arbetsgivaren så har man möjligheten att flytta till nyare (bättre) TP avtal hos den arbetsgivaren
  3. Sen kan det kanske också vara så att det är svårare att göra ingrepp i lagen när det gäller pågående försäkringsavtal kanske

Eller en kombo … men visst det är ju inte omöjligt att få till ett fribrev. Byta arbetsgivare eller tvinga fram en övergång till modernare avtal hos samma arbetsgivare.

Sen kan ju jag tycka att vi borde kunna hitta bättre och enklare TP regler. Typ, att alla anställda har ett TP konto där premien betalas in, oavsett arbetsgivare men enligt nivåerna i nuvarande kollektivavtal. Ett konto som man inte kan röra förrän tidigast 55 år men där den anställde fritt kan flytta den mellan olika bolag på eget bevåg :slight_smile:

Kan vara bra att du går in lite oftare på småspararguide hemsidan :+1::joy:. Det går att läsa mycket gratis där och nyttigt :+1:

Får deras nyhetsbrev :wink: men tänkte att alla kanske inte får det :slight_smile:

1 gillning

Helt rätt. Själv är jag där minst 15 dagar på en månad för att inte missa något :joy::joy::grin::face_with_hand_over_mouth::+1:

2 gillningar