Baserat på vår senaste kundundersökning önskar nästan hälften av våra kunder flytta sin tjänstepension till Lysa. Kanske är du en av dom?
Med anledning av det stora intresset är vi extra glada att få berätta att vi inom kort kommer erbjuda möjligheten att flytta gamla tjänstepensioner, sk Fribrev, till Lysa.
Därigenom kommer vi erbjuda samma typ av personligt anpassad förvaltning för denna del av din framtida pension som för ditt övriga sparande hos Lysa.
För att utveckla en riktigt bra tjänst behöver vi din hjälp. Om du har tid och möjlighet skulle vi uppskatta om du kan besvara några frågor i vår undersökning*. Det tar bara några minuter och skulle hjälpa oss mycket.
Min fråga till er på Forumet
Kan alla typer av fribrev ingå?
Just nu har jag tjänstepensioner som har slutat betalas in och med anledning detta så kallas det för fribrev.
Kommer dessa vara möjliga att flytta över till Lysa?
AKAP-KR
ITP 1
Kollektivavtalade/fackanslutna tjänstepensioner brukar (om jag förstått rätt) köpas in via stora upphandlingar ca var femte år eller så (åtm är det så för ITP), så där krävs det nog att Lysa är med och budar i en av dessa upphandlingar först för att de ska kunna komma in.
Jag gissar därför att detta, åtm just nu, bara gäller tjänstepensioner som är upphandlade av ej kollektivanslutna företag.
Hade ju varit fint om man kunde flytta in gamla tjänstepensioner dit! Har ett gäng gamla småskvättar som ligger i diverse tråkiga traditionella försäkringar där avgiften i princip äter upp all avkastning. Att få möjlighet att flytta över dessa till en bred aktieportfölj hade ju varit trevligt så att man åtminstone kunde köpa en glass och kaffe för pengarna i framtiden när det är dags för pension Men jag gissar att detta endast beror ickekollektiva än sålänge?
Jag skulle tro det handlar om alla TJP som idag är flyttbara vart man vill dvs icke-kollektivavtalade och startade efter juli 2007. Sen kommer ändå arbetsgivarens medgivande att krävas.
Lagarna kring detta håller på att ses över, både för äldre TJP och vad jag hört även kring kravet på arbetsgivarens medgivande.
Kollektivavtalade är redan så bra och pressade i pris att jag inte tror LYSA ger sig in i den leken. Höga avgifter och dåliga lösningar är framförallt för icke-kollektivavtalade.