Varför måste arbetsgivare godkänna flytt av pension?

Jag har en pension från en fd anställning som jag vill flytta från en bank till en annan. Tydligen måste min fd arbetsgivare godkänna detta, vilket drar ut på tiden. Varför har vi detta system? Är det inte mina pengar som jag kan kontrollera?

Därför att pensionen i detta fall är en försäkring i din f.d. arbetsgivares namn, med dig som förmånstagare.

Vi har detta system därför att arbetsmarknadens parter har kommit överens om att det ska vara så.

2 gillningar

Av någon anledning så är det din f.d. arbetsgivares men att de är öronmärkta till dig. Har varit med om problemet själv. Enda riktiga vore om man kunde få eget pensionskonto för tjänstepension och bara fick dirigera insättningarna dit.

1 gillning

Vad händer om t.ex. arbetsgivaren går i konkurs? :thinking:

Då signar konkursförvaltaren. Så gjorde jag med en tidigare arbetsgivare.

Det pågår en utredning om hur detta skulle kunna underlättas, dvs att det inte ska krävas fd arbetsgivarens tillstånd.

3 gillningar

Nej, är korta svaret på din fråga. Det är arbetsgivarens pengar som de kommer betala din pension med i framtiden.

Av detta skäl ingår de t.ex. inte vid bodelning - för just nu är det inte dina pengar.

Gör som i Danmark vad gäller semestrar. Företagen sätter in pengarna till det statliga organ som hanterar det. Sedan när den anställde tar ut sin semester får den betalat från den semester man tjänat in. Företagen kan gå i konkurs när som helst, men när de gör det har de redan betalat in semesterlön. Bättre för löntagare :+1: .

3 gillningar

Kan du förklara mer? Jag har läst en banks hemsida påstår att arbetstagare har avslutat sin tjänst och pension pengar blir fribrev. Då kan banken hjälpa att flytta pengarna. Stämmer det? Nu hittar jag den här guiden.

1 gillning

Japp. Ett fribrev innebär bara att du har pengar tillgodo, men att det inte längre betalas in något. Samma sak blir om du hade ett IPS som du inte betalar in i, tror jag.

De kan säkert hjälpa till, men du måste fortfarande ha godkännande av f.d. arbetsgivaren. Jag flyttade en gammal tjänstepension från en tidigare arbetsgivare som låg i fribrev. Det krävdes arbetsgivarens godkännande. Det går att konvertera fribrevet till att det står på dig, dvs ett privat fribrev, tror jag. Det kräver också arbetsgivarens godkännande vad jag vet.

Det betyder fribrev har ingenting med frihet att göra…

Har problem att flytta min tjänstepension då min arbetsgivare och dessutom fd x-et inte godkänt. Kan man verkligen inte göra något?