Använda jobbmobil privat?

Vad man gör, vilka man maila med, vilka möten man är med på och var med vilka deltagare, vilka filer man öppnar eller laddar ner … allt sånt finns lagrar i molnet. Så det är bara att hämta det om det finns skäl.

I fall med kriminalitet eller grovt tjänstefel kan telefonen och datorn konfiskeras och tex gå igenom icke arbetsrelaterat material tex foto som eventuellt inte finns i molnet. Kraven för detta är nog rätt strikta och kräver säkert att man polisanmält händelsen eller misstanken.

Så jag tycker man får utgå ifrån att allt man gör på jobb dator och telefon är tillgängligt för företaget. Kanske med rätta eftersom de tillhandahåller prylarna samt för att skydda sig mot oegentligheter.

Orsaken jag skaffade privat mobil var flera. Tex att jag jobbar deltid och inte ska/behöver vara nåbar alltid samt att jag tyckte det blev lite väl mycket privacy tveksamheter med Office 365.

Det är väl bara en tidsfråga till datorer och telefoner bara får användas för jobb. Det är ju många företag som inte längre tillåter att man använder företagskortet privat även om man betalar själv.