Använda sin skatt för ränta på sparkonto

Hej!

Började fundera över om det är möjligt att betala in 0 kr i skatt hos ens arbetsgivare för att istället ta pengarna och placera på sparkonto med insättningsgaranti.

Är detta möjligt att göra? Nu förutsätter jag att man kan hålla tassarna borta från det kontot och får ränta för att sedan betala in pengarna när man får slutskattebeskedet och måste betala in pengarna toll sitt skattekonto.

Tankar?

Mvh

Tveksamt om arbetsgivaren går med på det. Du menar alltså att du begär jämkning och påstår att du kommer ha räntor att betala som är avdragsgilla?

Låt säga att du lyckas få igenom 100.000 skatteavdrag, dvs att du påstår att du tror du kommer få räntor på 450.000kr så skulle du kunna få 4% i ränta med insättningsgaranti, dock får du ju inte all skatt 1 jan utan 1/12 del av beloppet varje månad. I praktiken blir det ju typ 2% ränta på årsbasis och så 30% kapitalskatt på det så har du tjänat 1400kr… ganska mycket jobb för det lilla. Bättre att jobba över några timmar…

2 gillningar

Man får ju dessutom ränta på skattekontot också, om än lite lägre.

2 gillningar

Ingen bra ide, inte heller att stöka med arbetsgivaren tänker jag.

1 gillning

Arbetsgivaren är skyldig att betala in skatt, så först måste man ha en ny skattsedel (lämna in jämkning) att ge arbetsgivaren, är jämkningen orealistisk finns risken att skatteverket säger nej, det man kan göra är att räkna med lägre lön och högre räntor som ändå är inom någon sorts rimlighet i jämkningen och spara det man vet att man kommer vara skyldig i skatt och betala in i februari året efter för att slippa betala ränta på skatteskulden.

1 gillning

Det gäller inte jämmkning, jag tänker att jag får hela lönenen. Ingen jämkning.

Det var något sånt här jag tänkte på, om de är tvungna att göra det. Annars hade man kunnat “låna” och ha det på eget sparkonto tills det var dags att betala in pengarna. Är ändå rimligt för det skulle nog vara många som helt plötsligt saknade pengarna när det skulle vara dags att betala in dem. Men tanken dökk upp och därav tråden. :slight_smile:

Japp, det är de. Så hitta på nå’t annat kul sätt att optimera sparandet. :smiley: