AP7 Såfa / Aktiefond

Detta var inte klart för mig tidigare och noterade lite förvirring i en annan PPM-tråd så kanske värt ett förtydligande.

AP7 Såfa är en mix av två fonder, AP7 Aktiefond (som har hävstången) och AP7 Räntefond. Fram till 56 års ålder består den enbart av aktiefonden, därefter sker en successiv ombalansering mot räntor. Så långt är nog alla med.

Det går att välja enbart aktiefonden i sitt PPM-val, det var detta jag själv tidigare missat. Eftersom många med mig kanske tycker att 56 är väl tidigt att påbörja en ombalansering mot räntor kan man alltså istället välja aktiefonden och slippa komma ihåg att göra det bytet senare.

Inget konstigt alltså men eftersom det pratas så mycket positivt om just Såfan (fast det vi gillar är ju aktiefonden) hade jag missat denna detalj.

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/100010

4 gillningar

Ja jag har valt AP7 Aktiefond istället för AP7 Såfa. Vill inte ha räntor alls.

3 gillningar

Antar att man inte behöver göra något val fram till dagen man fyller 56?

1 gillning

Lång bit kvar till pension för min del men, ligger dåligt till i nuläget och kommer sannolikt inte kunna hämta upp mycket då jag är 40+. Har faktiskt funderat på att bara låta de placerade delarna vara fritt ( inga räntor) för att iaf har en chans att få bättre pension när man nu börjar ta ut pensionen. Finns ju inte så mycket att förlora tänker jag när den kommer bli dålig oavsett.

Precis. Så tänker jag också. Det kan hända mycket i världen under de kommande fem åren, så kanske tänker jag om, men jag planerar iaf att byta till aktiefonden när det närmare sig.

1 gillning

Du har fortfarande över 20 år kvar, du kan.