AP7 värde för soffliggande höginkomsttagare

Vilket PPM AP7 värde har idag en soffliggande person som haft max avsättning sedan starten 1995?

1 gillning

Har tyvärr inget svar men den % årliga utvecklingen ligger på ca 11% sedan starten 1995

Svårt att säga men vi kan uppskatta. I årsredovisningen för 2022 anges: En typisk premiepensionssparare som sedan 2000 haft sitt kapital investerat hos AP7 har fått en kapitalviktad avkastning på 9,8 procent per år. AP7 anger avkastningen för hela AP7-familjen dvs ink. AP7 Räntefond. Är du ung nog att bara ha AP7 Aktiefond i Såfan så är avkastningen sannolikt högre.

• Har du haft max avsättning i alla år så har det betalats in ca 250 tusen.
  • 1995-1998 avsattes 2% av det förhöjda prisbasbeloppet, sen 2,5% (som från 2001 är inkomstbasbelopp istället)
  • 1995-1999 var pengarna placerade hos Riksgälden med ränta
  • 2000-2010 var pengarna placerade i Premiesparfonden (som inte gick något bra)
  • Från 10 maj 2010 är pengarna placerade i AP7 Såfa

Om vi gör ett förenklat antagande om de åren innan 2000 inte gett någon ränta och sen 9,8% därefter med ett års förskjutning på inbetalt belopp (eftersom man får pengarna inbetalda i december året efter intjänadeåret), så skulle det ge ett kapital på ca 935 tusen tom 221231.

4 gillningar

Jag undrar om detta kan stämma? Jag har mer än en miljon i ppm, började jobba i slutet på 90-talet, har aldrig gjort aktivt val, och har inte haft så hög lön att jag slagit i taket för inbetalning.

Det låter mycket. En soffliggande kollega hade normallön när PPM började men nådde sedan brytp efter kanske 10 år och han har ca 0.85M nu.

Har du haft några betydande arvsvinster genom åren som kan förklara viss del?

Det känns jättekonstigt att få veta att jag ligger högt :sweat_smile: Jag tittar på ppm-summan på minpension.se, och där ser man ju inte mycket mer än totalen.

OK, jag tittade på pensionsmyndigheten.se, och den säger ca 850 000 vid datumet Monica nämner ovan, så det kan ju stämma då! AP7 har gått upp över 20% sedan nyår, helt sjukt :+1:

Halloj, jag kan självklart ha räknat fel och jag har dessutom räknat med samma avkastning varje år istället för faktiskt avkastning. Jag gjorde om den lite och då blir det lite till. Åren fram tom 2002 var usla.

2 gillningar

Nej, jag är helt övertygad om att mina siffror ovan är irrelevanta i sammanhanget, efter att ha varit inne mer och tittat på Pensionsmyndighetens sidor :+1: