App för sightseeing - finns det någon sådan?

Jag har länge tänkt att det vore en suverän idé att digitalisera sightseeing. Jag menar då att jag istället för att gå omkring i en stad i grupp med en guide skulle kunna gå omkring själv med min telefon och hörlurar. När jag hittar ett hus som verkar fint kan jag typ visa upp huset för kameran som identifierar det och så kommer en lång utläggning om husets långa och spännande historia. Skulle huset inte finnas med i databasen skulle bilden skickas till “innehållsavdelningen” som skulle få den i sin backlog.

Nu bor jag i Kosovo och här har jag för första gången hittat en app som iallafall ligger i rätt härad. För en övergiven by har någon utländsk givare finansierat en app. Tanken är att man ska kunna gå en snitslad bana runt i byn och få fram information om olika hus och historiska minnesmärken. Byn är egentligen fin men skicket är inte så bra. Det pågår ett ambitiöst projekt att restaurera den till reko skick och bli ett turistmål. Potentialen är uppenbar. Det enda trista med appen är att den inte fungerar riktigt.
Jag har pratat med lokala personer som konstaterat samma sak.

Jag undrar nu om någon har besökt någon plats i världen där det finns en fungerande digital infrastruktur av den här typen. I teorin kan man ju tänka att en sådan här app skulle göra alla guider arbetslösa. I praktiken tänker jag att lika många nya arbeten skulle skapas för att skapa innehåll för apparna. Man skulle till exempel även kunna tänka sig inslag med augmented reality. På historiska platser skulle det ju vara fint att kunna få se hur en ruin såg ut i sin glans dagar till tonerna av lokal musik från storhetstiden.

Jag minns att Google Glass såldes in med det här. Istället för att stå att peka en mobilkamera överallt skulle man istället få allting via glasögonen. Nu var glasögonen ett prakt-fiasko som jag själv provade vid tillfälle. Laggade något fruktansvärt. Dock var tanken god. Tänk dig “glassware” (app för glasögon) där du ser dig omkring och får namn på landmärken, restauranger, barer och annat genom att bara se dig omkring. Det här kommer att fungera bättre i smartglasögon än mobiltelefoner när tekniken väl är redo.

Det finns en del augmented reality mobilappar för det här men har ingen personlig erfarenhet och kan inte rekommendera någon.

Det är egentligen inte augmented reality som jag ser som “grejen” utan mer att kunna göra sin egen sightseeing-tur. Sådana här turer finns ju på en hel del muséer där man får betala extra för någon ipod-liknande manick som man kan gå omkring med. Jag är mer ute efter något som helst ska vara gratis och tillbahandahållas som ren service till turister. Det är att kunna använda telefonen som är grejen. Hur avancerad själva funktionaliteten är spelar mindre roll. Ska man ha mer avancerad tekniska lösningar är det rimligt att det skulle finnas kostnader kopplade till det hela också.

Ja, ok. Men har du besökt någon stad som använder den plattformen? Det vore intressant med en recension av hur det fungerar på riktigt. Att det hela är tekniskt möjligt är ju i sig inget oklart.

När Google Cardboard kom så provade jag det och då hittade jag någon sightseeing app där man kunde “gå runt” i kända byggnader och titta. Tyckte nog att det fungerade ganska bra. Men det var stillbilder.

Med kinomap så kan man få sig en rundtur på olika ställen i världen. Används väl mest av motionärer. Men det går ju att bara sitta och titta också. Lite enahanda kanske.

Ny MetaQuest 3 VR headset har lite “sightseeing”. Mest natur och wild life.

Folk är kanske inte så intresserade av “sightseeing” annat än på plats?
Annars skulle man nog se mer av den typen av applikationer. Finns ingen marknad så är det inte så meningsfullt att utveckla.

Frågan handlar mest om att någon ska vilja betala. Efterfrågan från målgruppen turister är nog inget problem.