Hörde talas om någon app som låter användaren peka mot ett hos på stan/landet och automatiskt lägga bud på det man ser. Ägaren får erbjudande via appen alltså. Har försökt googla men det är svårt, vad kan den appen heta (om den finns kvar)?
#appar #innovation #gps
Varför skall husägaren acceptera att bli spammad av bud på sitt hus som inte är ute till försäljning ?
Bra fråga men så var appen utformad tydligen. Kan dock tänka mig att detta inte är ovanligt i det analoga livet. #skambud förekommer liksom riktiga #bud
Kan det vara appen Habity du tänker på?
Verkar som att man kan välja att lägga upp sitt hus där om man vill, snarare än att man kan buda på alla hus man ser.
Jag verkligen avskyr försäljning där någon ringer på telefonen eller knackar på min dörr för att sälja på mig något jag inte efterfrågar.
Bud på min egendom som inte är till salu är snäppet värre och i mina ögon ett oönskat ingrepp i min privata sfär.
Allvarligt talat. Vad är detta för idioti? Jag själv skulle bli minst sagt bli förb… om jag råkat för ett sådant bud på min villa.
Det är väl inget konstigt att ge ett bud? Så har man väl alltid gjort om det är något man vill köpa något.
Men gissar dock att det skulle bli lite för lätt att lämna halvseriösa bud om det bara var ett klick bort. Då blir det jobbigt spam. Men det är väl bara för fastighetsägaren att avinstallera appen?
Jag ser inte så stort värde med en sådan här tjänst, om jag vill flytta från ett hus så säljer jag till ett marknadspris. Om jag ska flytta random bara för någon vill ha mitt hus så skulle jag nog kräva 2 miljoner över marknadspris, för jobbet att flytta samt hitta en ny bostad. Och vem vill egentligen göra det?
Vill jag veta vad priset på marknaden är för mitt hus så kan jag övergå till en värderstjänst typ Booli.
Om ägaren har installerat appen eller gett tillstånd att bli kontaktad är det en annan sak.
Om appen/tjänsten skickar mail eller på annat sätt kontaktar ägaren utan medgivande är det förkastligt.
Fast du slipper betala provision till mäklaren? 
Absolut. Men jag lever med uppfattningen att det är viktigare att få rätt budgivare eller rätt budgivning, än att slippa betala för en mäklare. Om mäklaren bara får upp huset med 5% så betalar det ofta hela avgiften, om inte mer.
När vi nyligen sålde vårt huset då fick vi 200k mer än vi tänkt oss och trodde, vilket jag tror säkert mäklaren bidrog till. (Och den proffsiga fotografen och stylisten.) Det kan varit så att vi hade dålig koll, men det är ju bland annat det man får hjälp av från en mäklare.
Jag tror tjänsten som varit uppe i denna tråden endast är för de som reggat sig själva. Men håller också med Erik Dahlen, ser inte riktigt poängen med tjänsten.
Varför inte bara lägga en lapp i brevlådan? Eller att appen tar reda på fastighetsägaren och skickar ett brev. allt annat känns omöjligt om inte fastighetsägaren har samma app redan installerad.
Fullt medhåll. Det är i det häradet. Inte minst om man bor obelånat och isf ser en vits med att passa på att skala ner och därmed skatta av en vinst också.
Jag undrar också hur många som egentligen bor så “lätt” till att de bara kan flytta om pengarna är rätt. Vi snackar ju inte Zlatans husköp i Malmö nu utan mer vanliga Svenssons om appen ska få nå’n spridning.
Exakt. Jag skulle inte bli irriterad på det. Hellre det än SMS eller mejl.
Jag hade nog sålt med 2 miljoner i överpris.
Dock behövt 1-2 månader för att kunna flytta ut.
Uppenbarligen finns inte tjänsten kvar då det var oerhört svårt att googla. Den jag tänkte på behövde inte husägaren som medlem på sajten/appen. Håller med ovanstånde, är man intresserad så är det bara att kontakta husägaren själv direkt 
Är det Blok du menar? Den verkar finnas kvar. Tror mest att iden är lite dum. Det är väl rätt sällan man är så låst på en enda fastighet. Är det inte oftare så att man letar efter typ en 4:a i område X?