Applicera spelteori på Börsen?

Min hypotes är att programskapare/träders/aktiegurus mer sannolikt blir rika på att torgföra sina tjänster och teorier än vad de blir på sina investeringar. Varför skulle någon alls lägga energi på att sälja sitt bergsäkra framgångsrecept om det faktiskt fungerar för deras egna investeringar?

Både sant och tänkvärt!

Därför kan man uppskatta ett cirka 1% av befolkningen lyckas med något så udda och egendomligt att formas till autodidakt yrkesspelare på sina egna villkor och inte någon annans.
Så finns det orsaker och anledningar till det.

Uttrycket att inget serveras på silverfat kommer väl till pass.
Majoriteten av tjänster och produkter ser behovet hos lyckosökare och utnyttjar situationen.
Dom säljer tomma skelett eller tradingmetoder som inte har något värde, värdelösa.
Och guider om hur man ska handskas med sina pengar.
Finns gratis på nätet.

Med djupare insikt kommer möjligheterna!
När en möjlighet dyker upp, så kan det vara försent för kollektivet har redan listat ut och utfört modellen till sådan grad att marknaden reagerar och anpassar sig så att det inte längre blir möjligt.

Men samtidigt så finns det viss kunskap i vart och hur man ska hitta rätt i det brus av möjligheter som omger oss.
Med dom är få.

Det kan vara en modell som inte lovar en röd sportbil men som ständigt pumpat ut vinstsviter under ett årtionde.
Många scrollar vidare som lyckosökare.

För dom har inte insikten i att det är skillnad att lägga 1% av 10 000 som nybörjare och 1% av 200 000 som professionell.
Underlaget är lagda utförda trades som redovisade med statistiskt säkerställda resultat.
Och skulle man tvivla kan man simulera och föra omvänt resonemang för att se om statistiken stämmer.

Så visst finns det att tillgå färdiga modeller men det beror lite på med vilket sätt man väljer att se på saker och ting.
Väljer man forumtips och köks producerade värderingar av vad man bör och inte bör göra.

Eller väljer man en okänd trader som har det som sitt levebröd och startat upp en video kanal för att även sälja egen beprövad modell som är vinnande, vilket kan påvisas med historisk data.

På samma sätt som man ser allväderporföljens motståndskraft vid turbulenta tider samt vilken vinstförhållanden man kan förvänta sig på lång sikt.
Genom att förenkla och lösaktigt förhållningsätt kommer man sällan framåt i sin utveckling.

off-topic: Om du markerar en text i ett inlägg får du upp en citatknapp. Klicka på den så automatiseras citatet och det är lättare att följa vem du besvarar.

on-topic: Du för intressanta resonemang, men de är baserade på spelteori som inte är i närheten av så komplext som börshandel. Att jag sedan har svårt att hänga med på vad du menar bottnar sig säkert mest i att du inte skriver i kompletta meningar, men det får jag väl leva med antar jag. :joy:

Men, för att svara på något konkret:

När man tycker sig ha simulerat färdigt ska man alltså gå in med riktiga pengar. Om det inte bär sig då, vad gör man då? Går man tillbaka till ritbordet och slickar såren?

Om man drömmer om en sportbil kvittar båda dessa summorna. Ett flak mellanöl eller en låda bättre vin som resultat är ju en skillnad, men ingen stor egentligen. Det låter mer som att din “modell” är applicerbar på “lekhinken” och där man man ju leka loss bäst man vill med olika mer eller mindre tokiga projekt om man vill. Men majoriteten av ens tillgångar bör man investera klokare än så.

Det är här det brister. Det finns inga säkerställda resultat om man inte pratar om matchfixning eller motsvarigheten i finansvärlden: insiderhandel.

Va’? Yxskaftsavdelningen har gått på lunch. :wink:

Om jag tolkar dig rätt förespråkar du “proffsmodeller” och avfärdar välgrundade forumåsikter med åratal av fördjupning i forskning och erfarenhet. Det tycker jag är ganska naivt och antyder att du trots allt tillhör de där som tror att du hittat en formel ingen annan tänkt på tidigare. Min killgissning är att du är under 30 och man. Har jag rätt?

Jag säger inte att alla killar under 30 har fel, men på ditt sätt att prata om detta låter du nyfrälst och då är det väl bara att du återkommer när du kört din modell ett tag och slagit börsindex under en längre tidsperiod och med marginaler som motiverar risken.

#plötsligthänderdet

4 gillningar

Jag har två förslag på strategier. ‘Tit for tat’ eller motsatsen till ‘Tit for tat’.

Alltså:

• Gör som alla andra.

Eller

• Gör tvärtemot alla andra

Jag tror det är lättare sagt än gjort. Marknaden styrs inte bara av andras köpbeteenden, utan också av underliggande värden. Ibland är det bra att göra som alla andra, ibland inte. Vad andra gör styr inte bolagens långsiktiga underliggande värde.

Men det vore intressant om du kunde simulera båda alternativen.

2 gillningar

Jag tror inte att applicera spelteori öppnar upp för någon lukrativ investering. Främst för att spelteori är allmänt känd teori, och om det skulle gå att applicera denna allmänt kända teori på börsen och tro sig få en “edge” mot marknaden, så skulle ju alla göra det vilket skulle leda till att man inte längre har en edge.

Visst kan man göra ett “bet” på att en viss strategi ska gå bättre än genomsnittet. Och visst kan det fungera för vissa, ibland, vilket vi ser på aktivt förvaltade fonder. Det är ju alltid en aktivt förvaltad fond som gått bäst senaste året. Men också alltid en som gått sämst. Det är lite av en gamble, och chansen att lyckas över tid med gambling är inget jag själv skulle ge mig in på i alla fall.

Skulle precis säga något liknande. Mitt förslag till TS är att istället jobba som managementkonsult.

Jag säger det med viss självironi då jag själv har universitetsutbildning på området och känner många som jobbar med just detta. Jag menar, utan att nedvärdera, att TS har viss förmåga att producera långa stycken text som är ganska allmänna utan att egentligen komma fram till något. Och om man ska sammanfatta managementkonsultyrket så är det en väldigt bra egenskap att snabbt och lätt kunna producera långa rapporter som ändå är rätt generella. Det är dessutom väldigt lukrativt :wink:

8 gillningar

Tar till mig av inläggen som ger nya infallsvinklar och dom som har välgrundade antaganden.
Övrigt hamnar i papperskorgen.
Lite av tanken och syftet med att skapa en tråd.

Gjort ett försök summera ämnet och huvudtanken ovan på ett avvägt sätt.
Ha en fin dag!

Ämne:
Svårare än så här är det inte att lyckas på Spelbörsen som trader!

Finns ingen tjusning i att vinna om man inte förstår innebörden i varför det är möjligt.

Tala om vinstbelopp eller hur mycket man omsätter är inte viktigt i sammanhanget.
Utan kunskap och vägen ditt är utmaningen.
Viktigt att undvika en massa kostsamma nitlotter under resans gång.
Lyssna eller ta hjälp av någon som redan gjort misstagen och har ett bättre vetande.

Summeringen ligger i att vara öppen och nyfiken på vad andra världar har att erbjuda.
Syftet är att belysa och förmedla att det finns andra möjligheter i livet.

Undvika fallgropar och bli en vinnande trader på Spelbörsen.

Eftersom det finns en hel djungel med oseriösa aktörer inom spelbranschen precis som med Bitcoin världen, så är det svår uppgift ibland att skilja agnarna från vetet.
Att urskilja skojarna från dom som vet, så vänder man sitt fokus till dom som livnär sig på Spelbörsen.
Endast att ha göra med experter som verkligen vet vad som krävs.

Momenten ligger i att jämföra och utvärdera vilka tjänster som fyller den funktion och strida till verket.
Syftet är inte att ta den svåra och krångliga vägen ditt.

Väljer man gå sin egen väg och skaffa beprövade tradingmodeller.

Det finns även seriösa och oseriösa aktörer som säljer färdiga tradingmodeller.
En beprövad modell är fungerande om den innehåller två komponenter.
Där det finns ett filter som tar fram specifika urvalet som är underlaget för det optimala tradingtillfället, samt flera års bevisad statistiskt underlag med spredsheet med lagda spel.
Dessa kan räknas upp som få existerande alternativ med fingrarna på en hand.

En till två metoder räcker bra som inkörsport och ibland bättre att specialare och bemästra få en fler.
Syftet är att förstå relationen mellan förutsättningarna man skapar inför tradingtillfället med statistiskt underlag eller realtids data.

Kontenta:

Avsikten är att motivera och förmedla till andra möjligheter utan eget vinstintresse.
Genom att inte vara i någon beroendeställning eller vara underminerad, så finns det ingen bevisbörda eller ansvarstagande.

Utan man får strida till verket eller fortsätta göra som man alltid har gjort tidigare.
Viljan är fri och att bli allt du kan vara.

MVH

Ang det jag skrev så om du är daytrader och inte håller något över natten så slipper du den inlåsningseffekten. Men så blir det heltids jobb.

Sannerligen!

Den ädla förmågan att transcendera det konventionella och utforska okänd mark är en förmåga förbehållen de som är villiga att ifrågasätta den etablerade ordningen och tillägna sig djupare kunskap genom att rigoröst utforska spelteorins underliggande principer, likaså de som söker finna korrelationer mellan till synes disparata fenomen såsom börsens dynamik och yrkesspelarens metodiska ansats.

Därigenom uppenbaras en symbios av vetenskaplig stringens och kreativ utforskning, där förutsägbarhet och osäkerhet samexisterar i en ohelig men fruktbar allians. Genom att iscensätta simuleringar och rigorösa tester av tänkta handelsstrategier kan man, med samma precision som den skicklige yrkesspelaren som balanserar på sannolikhetens knivsegg, uppnå en djupare förståelse för de finansiella marknadernas nyckfulla natur. Detta tillvägagångssätt transcenderar det ytligt linjära och öppnar för en multipel potential, där man, bortom mainstreamens begränsade paradigm, finner ett kontinuum av möjliga investeringsmodeller, otillgängliga för den som förblir oförmögen att frigöra sitt sinne från den normativa börsansatsen.

Med en metodologi grundad i empirisk prövning och kalkylerad riskbedömning kan investeraren, på ett liknande sätt som den strategiskt sinnade spelaren, tillägna sig en sofistikerad förståelse för det underliggande spelets subtila nyanser. I denna process av introspektiv utveckling växer man, inte endast som investerare, utan även som tänkare; de tekniska instrumenten förvandlas till förlängningar av ens egen intuition och analytiska förmåga, vilket möjliggör en alltmer förfinad och holistisk syn på investeringens konst.

Att blint följa den mainstreamens utstakade väg kan förvisso erbjuda en illusion av trygghet, men det är i de outtrampade stigarnas djupaste vrår som de mest lukrativa möjligheterna vilar. Det är genom modet att avvika från det förutsägbara och utforska de okända terrängerna som man, med både intellekt och insikt, kan realisera investeringar av oöverträffad bärkraft.

3 gillningar

Kanske lite nattarbete … och lite ytterligare omfång :blush:
Svårare än så här är det inte med den hemliga spagettisåsen för framgångsrika underlagg inför tradingtillfället!

Vila Nova FC – Sport Rcife
Brazil Serie B
Klockan 02:00

Medgörlig indikations filter (vi vill inte ha mål)
10-20 min slott, gjorda mål rådande säsong 2%
Statistik av inga mål under första halvlek 42%

Motstridig indikations filter (marknaden tror målrik match)
Under 2,5 målmarknad odds 2,12

Realtids indikationers filter (match Reading & ingen vinst eller förlust)

1 skott på mål är 1 poäng.
1 skott utanför mål är 1 poäng.
1 hörna är 1 poäng.

Om 3 poäng innan 10 minuter eller under traden mellan 10 till 20 minuter avslutas traden.
Eller 2 skott på mål.

@Erik

Tar till mig och växer med uppgiften med ditt resonemang!
Tankevurpa, göra om och göra rätt.

Jag tror inte att applicera spelteori öppnar upp för någon lukrativ investering. Främst för att spelteori är allmänt känd teori, och om det skulle gå att applicera denna allmänt kända teori på börsen och tro sig få en “edge” mot marknaden, så skulle ju alla göra det vilket skulle leda till att man inte längre har en edge.
Visst kan man göra ett “bet” på att en viss strategi ska gå bättre än genomsnittet. Och visst kan det fungera för vissa, ibland, vilket vi ser på aktivt förvaltade fonder. Det är ju alltid en aktivt förvaltad fond som gått bäst senaste året. Men också alltid en som gått sämst. Det är lite av en gamble, och chansen att lyckas över tid med gambling är inget jag själv skulle ge mig in på i alla fall.

@Fredrik_841

Det var ju ett sätt att närma sig.
Lär av uttryck du använder och ditt sätt att uttrycka ” det vore intressant om du kunde simulera båda alternativen” vilket blir en bra huvudtanke med tillhörande ämne.

Jag har två förslag på strategier. ‘Tit for tat’ eller motsatsen till ‘Tit for tat’.

Alltså:

• Gör som alla andra.

Eller

• Gör tvärtemot alla andra

Jag tror det är lättare sagt än gjort. Marknaden styrs inte bara av andras köpbeteenden, utan också av underliggande värden. Ibland är det bra att göra som alla andra, ibland inte. Vad andra gör styr inte bolagens långsiktiga underliggande värde.

Men det vore intressant om du kunde simulera båda alternativen.

1 gillning

@angaudlinn

Bra med en knäpp på näsan som fyller en mening och funktion.
Tar till mig och lär av misstaget.
Ska undvika sådant klumpigt beteende.

Va’? Yxskaftsavdelningen har gått på lunch.

Om jag tolkar dig rätt förespråkar du “proffsmodeller” och avfärdar välgrundade forumåsikter med åratal av fördjupning i forskning och erfarenhet. Det tycker jag är ganska naivt och antyder att du trots allt tillhör de där som tror att du hittat en formel ingen annan tänkt på tidigare. Min killgissning är att du är under 30 och man. Har jag rätt?

Jag säger inte att alla killar under 30 har fel, men på ditt sätt att prata om detta låter du nyfrälst och då är det väl bara att du återkommer när du kört din modell ett tag och slagit börsindex under en längre tidsperiod och med marginaler som motiverar risken.

#plötsligthänderdet

off-topic: Som forumets språkpolis antog jag att skrev fel förra gången, men nu, med två till, kan jag inte hålla mig: Man skrider till verket. Det finns ingen att slå emot, utom den egna passiviteten. :policeman: :slight_smile:

on-topic: Det beror på vad man har för syfte med sitt “spel”. Det är en sak att leva ungkarlsliv och betta på matcher eller köpa lite köjn på känn. Det är en annan att leva på sina investeringar. Då ska man vara bra kylig att lägga en stor slant på ett system man byggt i källaren…

Men som nog noterats. Jag är inte imponerad av svadan. Återkom gärna med lite konkreta exempel och mindre mängd floskler.

Pax vobiscum! :smiley:

3 gillningar

vilket mottagande :blush:

delar din insikt och utvecklar det till något fint och vackert istället för en röd flagga
kallar dom energitjuvar och låter dom få sista ordet som en person med erfarenheten av långt förhållande där man inte på ett underminerat sätt lämnar utrymme för husfrid

en del skulle säga att det är med ett bättre vetande och andra skulle kunna likna det med en hunds beteende som lägger sig på rygg och visar upp magen och kroppen med obefintlig dominans där den andra hunden får nosa fritt och utforska

känns betryggande att betona att båda sidor av ett mynt kan förekomma och känner ingen oro att singla slant med dom flesta
har man en tillåtande tillvaro så finns det tid för återhämtning efter en negativ eller stötande händelse där man låter det bero

den inkännande förståelsen ligger i att någons tillvaro är en annan
med en okänd kunskap om orsak och verkan till reaktion kan jag likna det med följande

låt oss säga att jag är vårdare med två decenniums erfarenhet
och går till ett väsen som är säng liggandes utan vänner samt nära och kära
enda sällskapet är tystnaden och en tv apparat

personen kastar saker och ting samt verbalt otrevlig
ett övergripande aggressivt beteende

här har man valfriheten att se situationen på olika sätt
väljer man att påverkas eller förstår man att vederbörande reagerar på ett naturligt sätt utifrån sin livssituation och hur man själv skulle förändras om man va i samma sitts
inga konstigheter i den insikten

och kan resonera på liknande sätt med energitjuvar utan att ha vetskapen av deras situation
utan det är tillräcklig för mig att ha vetskapen att jag inte är i en beroendeställning eller är i en underminerad

ha en fin dag

1 gillning

@PJM Använder du ChatGPT eller motsvarande för att generera dina inlägg? Oerhört mycket text för atr säga lite.

6 gillningar

@Nightowl

Nej!

Försöker förkroppsliga mitt sätt att uttrycka tanke och känsla!
Senast igår läste jag om 7 enkla knep för att skriva kort och tydligt.
Arbetar och utvecklar den sidan hos mig själv.

2 gillningar

Denna reflektion får omfamna mig av dagens utveckling i denna tråd.

Vad kan liknas med en underton i en text?
Män ska vara tuffa och kvinnor känsliga!

I flocken hos ursprungsbefolkningen var högkänsliga oftast spejare.
Och fyllde lika viktig funktion som krigare.