Hej allihop!
Det finns många AI bot’ar och trading assistenter (program) mm. Som kan hjälpa börshajar att trejda.
Frågan: till er kännedom, har dessa trading robotar över tid utpresterat globala indexfonder?
Hej allihop!
Det finns många AI bot’ar och trading assistenter (program) mm. Som kan hjälpa börshajar att trejda.
Frågan: till er kännedom, har dessa trading robotar över tid utpresterat globala indexfonder?
Program är väl till för att hålla koll på kurser, lägga ordrar i tid etc, men att maskininlärda system skulle hjälpa till att slå index, det tror jag inte en sekund på.
Men nej, jag har ingen data på det.
Det beror på hur du menar. De som säljer dessa har nog tjänat långt mer på denna försäljning än vad de skulle fått om de investerat sina annonskostnader på indexfonder. De som köpt har med högsta sannolikhet inte slagit index.
Du menar om de har överpresterat? Vissa robotar över vissa perioder, garanterat. I snitt över lång tid? Ja, kanske. Men då pratar vi om de som byggs av banker och institut, som har tillgång till nanosekundlinor till börsen och vars vikter och parametrar svartsjukt vaktas som affärshemligheter. Robothandel har varit en grej länge. Det som är nytt är att ”AI” blivit ett populärt ord man kan slänga på en produkt för att få folk att betala för den. De modeller som vi mugglare har tillgång till kommer inte att göra dig rikare än om du slänger in dina pengar i en global indexfond.
Däremot är det fullt möjligt att du kan komma att se någon visa upp bevis för att deras modell har överpresterat marknaden. Det kan mycket väl vara sant! Vad de inte säger är att de byggde 150 olika modeller och körde dem ett tag, för att sedan skrota dem som inte gick bra och presentera den som lyckades. Det betyder inte att den kommer att lyckas i framtiden. Gör man detta med en modell som består av en slumpgenerator så kommer man garanterat att få någon som överpresterar av ren slump. Det ser toppen ut i marknadsföringsmaterialet, men kanske inte kommer att göra dig rik.
Tror du överskattar AI
Beror på vilken typ av AI du syftar på.
Det finns high-frequency trading där algoritmen/AIn hålls hemlig och de som gjort den använder den själva. Där kan man diskutera om det är bättre.
För AI/algoritmer som man kan köpa/hyra som investerare… Inte troligt att det finns en vinst att hämta där.
Tycker denna är ganska så intressant.
Slog index med råge
Har under ca 10 år utvecklat en robot tillsammans med en partner. Vi har på senare tid implementerat AI som en beståndsdel utöver teknisk analys, och det ser utan tvekan lovande ut.
Vi har även tidigare haft lukrativa perioder (som längst ca en månad), men hittills inte lyckats hålla det lönsamt kontinuerligt.
Vår övertygelse är (såklart) att det går. Huruvida det går utan egenutvecklad mjukvara låter jag vara osagt.
Edit: Automatiserad daytrading, max ca 25 innehav/dag.
Hot diggity!
Välkommen till forumet! ![]()
Men den är väl inte AI-assisterad och hör alltså inte alls hemma i den här tråden?
Det är nog inte känt exakt vad de gör.
Jag såg att den startade 1978 och då lär det åtminstone inte ha varit AI och ja, jag såg att diskussionen delvis gled över i allmänna algoritmer, men det kändes som att det ligger utanför trådämnet…
Mmm, men det lär inte ha stått still. Jag har sett något för flera år sedan där det pratades om de körde neurala nätverk eller ej, men minns inte vad de gissade.
Neurala nätverk har funnits sedan 80-talet, annan AI långt innan dess.